-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette er BMW X2
Vi så den komme, og her er den. Møt helt nye BMW X2.
Akkurat da man trodde at det ikke var flere hull i modellrekka til BMW, klarte de jaggu å plugge ett til:
Dette er BMW X2.
Okei, så var den ikke veldig overraskende. Konseptutgaven sto tross alt på fjorårets Paris-utstilling, og vi kjenner lett igjen proporsjonene i produksjonsutgaven.
Naturligvis har de mest konseptuelle elementene blitt tonet ned (slik er det jo alltid), men det er godt å se at BMW ikke har falt for fristelsen til å lage enda en kopi av monsteret X6, slik de gjorde med X4.
Faktisk ser X2 ganske bra ut, spør du meg – slank vindusprofil (ikke praktisk, men kult), noen liksom-off-road-elementer (legg merke til de «firkantede» hjulbuene), skarp lyktedesign og dørsider uten for mange knekker og kanter.
Og det frekkeste av alt: BMW-logoen i c-stolpen. Jeg er ikke sikker på om jeg liker den helt, men jeg gir BMW litt kudos for å ta sjansen.
Logoplasseringen sender tankene tilbake til BMW E9 og det elegante retrofuturistiske 3.0 CLS Hommage-konseptet fra 2015.
X2 er selvsagt bygget på samme plattform som den noe mer praktiske X1. Det betyr drivlinje fra Mini, og dermed forhjulsdrift i utgangspunktet.
X2 er noe kortere enn X1, men siden den beholder akselavstanden gjør det at overhengene er kortere.
I Norge er tre motorer tilgjengelig fra lansering:
sDrive 20i: Bensin, 192 hk, forhjulsdrift, 7,7 til 100 og 0,55 på mila
xDrive 20d: Diesel, 190 hk, firehjulsdrift, 7,7 til 100 og 0,46 på mila
xDrive 25d: Diesel, 231 hk, firehjulsdrift, 6,7 til 100 og 0,51 på mila
Dessverre ingen xDrive 25i som X2 lanseres med i USA (riktignok heter den 28i der). Bensin, 231 hk, firehjulsdrift …
Uansett; alle de tre norske variantene leveres med automatgir som standard. I den forhjulsdrevne 20i sitter en 7-trinns dobbelclutchkasse, mens de to xDrive-modellene får en 8-trinns momentomformer.
Pris- og spesifikasjonstabell BMW X2:
X1-opphavet gjør seg også til kjenne i interiøret. Jeg vil tippe det er romslig nok, men litt mer innstengt i en X1 vil det nok føles – spesielt i baksetet. Den høye vinduslinja sørger for det.
Dashbordet er hentet fra X1, og er oppgradert med BMWs siste generasjon iDrive. Det betyr berøringsskjerm (men ikke bevegelsesstyring, à la 5-serie), internettoppkobling og det man ellers måtte forvente. Head up display (av typen med eget HUD-glass oppå dashbordet) er også tilgjengelig.
For å skille X2 litt mer fra X1 introduserer BMW noen frekke lakkfarger, med tiltrekkende navn som Galvanic Gold, Sunset Orange og Misano Blue – og innvendig har alle X2 kontrastsømmer i dashbordet.
X2 kommer til Norge i mars, men BMW Norge opplyser at bilen er klar for bestilling allerede nå.
Pris | Motor | Drivverk | Effekt/moment | Forbruk | |
sDrive 20i | 457.600 | 1998 cm3 R4, bensin | 7A | 192 hk/280 Nm | 0,55 l/mil, 126 g/km CO2 |
xDrive 20d | 511.200 | 1995 cm3 R4, diesel | 8A, 4x4 | 190 hk/400 Nm | 0,46 l/mil, 121 g/km CO2 |
xDrive 25d | 562.000 | 1995 cm3 R4, diesel | 8A, 4x4 | 231 hk/450 Nm | 0,51 l/mil, 133 g/km CO2 |