Halvparten av alle solgte VW-biler er fortsatt i drift

Det tok Volkswagen 69 år å selge den første millionen med biler i Norge. Til gjengjeld ruller mer enn en halv million av dem fortsatt på veiene.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha levert 1,4 millioner biler kan ingen norsk bilimportør måle seg med Harald A. Møller, og intet bilmerke er større enn Volkswagen som nå har passert én million biler. Og legg merke til OFV-tallene som viser at 508.054 av dem fortsatt rullet på veiene ved inngangen til 2017.

Fremtidsorientert
Harald A. Møller hadde allerede på bilutstillingen i Berlin i 1938 sett forløperen til Bobla, og forsto at etter krigen var det viktig med enkle og robuste biler. Så Møller tok kontakt med Volkswagenwerk i Wolfsburg i 1947 og halte i land kontrakt som det sjuende importøren av VWs biler i verden.

Riktignok gikk det ikke så raskt til å begynne med. Det hele startet med én bil i 1948 og 200 året etter. Naturligvis handlet det om Bobla som i 1949 for lutfattige nordmenn kostet svimlende 9.300 kroner.

Etter frigivelsen av bilsalget på høsten i 1960, skjøt salget av nye biler fart. Mange merker og modeller fristet, men nøkterne nordmenn fortsatte å kjøpe nøkterne biler som Bobla.

Rekordåret
Da det ble kjent at moms skulle innføres på all vareomsetning fra 1970, eksploderte bilsalget i 1969. For Boblas del endte volumet på 16.699 biler og 16,9 prosent markedsandel.

Stopp litt opp ved disse tallene, for ingen bilmodell har siden solgt bedre. Selv ikke etter at salget av elektrisk Golf eksploderte i 2015, hele 46 senere, lot Boble-rekorden seg slå: 16.388 Golf var drøyt 300 biler for lite.

Samtidig markerte 1969 et klart skille for Volkswagen som hadde levd høyt på luftkjølte hekkmotorer i 25 år. Verden hadde endret seg og inngangen til 1970-årene ble tung og tvang gjennom reorientering hos VW.

Fra bak- til forhjulsdrift
Ut av krisen kom først K70 som VWs første forhjulsdrevne bil i 1970. K70 ble etter kort tid avløst av modellene Passat, Golf og Polo, alle moderne biler med forhjulstrekk.

Deretter gikk det bare oppover. Særlig Golf lansert i 1974 ble en formidabel suksess. Likevel skulle det gå 30 år fra lanseringen før Golf tok igjen det Bobla hadde oppnådd på 26 år i Norge.

Det er også verd å legge merke til at året etter dieselskandalen (avslørt høsten 2015), avsluttet Møller Volkswagen-året med historisk rekord og nær 37.000 nyregistrerte kjøretøy.

El-redningen
Den imagemessige redningen etter «dieselgate» ble for Volkswagen å satse enda tyngre på elektrifisering. Det uttalte målet er å gjøre VW-konsernet verdensledende på elbiler med utrulling av de første modellene på egen plattform allerede neste år.

Innen tre år skal alle hovedmerkene i VW-familien et tilbud av elbiler i ulike størrelser og prisklasser.

Dette skjer samtidig som bilindustrien trolig står overfor større endringer de neste fem til ti årene enn den samme industrien har gjort de siste femti.

Konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group minner om at det i år 1900 bare tok 13 år fra hestene fullstendig dominerte gatebildet i New York – det var knapt en bil å se – til så godt som alle hestene var erstattet av biler.

Med et så kort tidsperspektiv for store endringer vil Volkswagen vri produksjon og salg slik at 20-25 prosent av volumet i 2025 blir ladbart.

I Norge, som allerede ligger fem til ti år foran resten av Europa i elektrifisering av bilparken, er målet å fase ut salget av biler med fossilmotor innen 2025.

Powered by Labrador CMS