-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ekstrem Valkyrie fra Aston Martin
Aston Martin har sluppet de første skissene av en ekstrembil som skal på markedet i 2020. Designeren bak den har laget noen av de meste suksessrike Formel 1-bilene gjennom tidene.
Da Aston Martin dro lakenet av sin Valkyrie på Genève-utstillingen, fortalte de at det skulle komme en enda mer ekstrem racingutgave også.
Mens gatebilen bygges i 150 eksemplarer, får denne et enda mer begrenset opplag – kun 25. Og samtlige er solgt selv om de ikke blir levert før i 2020, men den som venter på noe godt …
Valkyrie AMR Pro er betegnelsen på denne som skal være i stand til å sette rundetider på nivå med dagens Formel 1- og LMP1-biler.
Bilen er utviklet i samarbeid mellom Aston Martin og Red Bull under ledelse av Adrian Newey – verdens mest suksessrike Formel 1-designer med fartstid fra Williams, McLaren og Red Bull hvor han har vært siden 2006.
De mest markante endringene finner vi på Valkyrie AMR Pros eksteriør der alle aerodynamiske detaljer er perfeksjonert i jakten på ekstra downforce.
Den selvpustende 6,5-liters V12-motoren fra Cosworth har fått mer effekt og høyere dreiemoment enn den som sitter i gateversjonen, uten at Aston Martin gir ytterligere detaljer.
KERS-systemet fra Rimac er det samme i begge bilene, men styringen av det omprogrammeres.
Felgdimensjonen er redusert til 18-tommere på begge aksler for å gi plass til racingdekk fra Michelin – tilsvarende de som benyttes på LMP1-bilene som kjører WEC inkludert Le Mans. Karbon-bremsene tilsvarer de som benyttes i Formel 1.
Vekten er kuttet ved å fjerne «unødvendigheter» som klimaanlegg og infotainment-system, og ved å erstatte en del komponenter med nye i lettere materialer.
Her finner du for eksempel vinduer i polykarbonat, mer karbonfiber i karosseri og hjuloppheng samt racingseter uten de justeringsmulighetene gatebilen krever. Også eksosanlegget blir lettere siden kravet til støydemping er mindre for en løpsbil.
Endelige ytelser er ikke klare, men Aston Martin antyder en toppfart på rundt 400 km/t, muligheten for å takle 3,3G i svinger og 3,5G når bremsepedalen tråkkes i bånn.
På grunn av bilens ekstreme ytelser må de som kjøper en Valkyrie AMR Pro gjennom et grundig utviklingsprogram – noe som blant annet inkluderer tilgang til den samme Red Bull simulatoren som Formel 1-førerne benytter. Fysisk trening inngår også i pakken.
Når de anses modne for det, får de anledning til å ta med bilen sin til spesielle klubbdager på noen av verdens mest kjente racerbaner.
Vi får håpe flest mulig av de 25 kommer i aktiv tjeneste og ikke bare blir stående som utstillingsobjekter i skrytegarasjer.