-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Glickenhaus på vei
Nå er racerbilen til New York millionæren Jim Glickenhaus snart klar for gatebruk. Han minner oss på at det er gode grunner til at vi skal stole på løftene hans.
Glickenhaus, som er en av de triveligste entusiastmillionærene man kan møte på bilutstillingen i Genève, eller i depotet på Nürburgring, åpner meldingen om den nye bilen han skal bygge med å minne om at han har da fått til ett og annet tidligere også:
Han fikk Ferrari til å gå med på planene og fikk Pininfarina til å bygge en moderne bil med sterke røtter tilbake til Ferrari P3/4. Den var klar i 2006. Originalen, fra 1967, er det forresten også han som eier, sammen med en den andre Ferrarier.
I 2009 lovte han oss en bil til 24-timersløpet på Nürburgring. I 2011 deltok han med sin nye racerbil som han også kalte P4/5, men med en C i enden - basert på en moderne 430 Scuderia.
Den brant nesten opp under løpet, men det stoppet ikke raceren, «nå lager vi en hybrid av den» sa han. I 2012 vant han klassen, ble 12 totalt, og fikk en egen FIA-premie for alternative drivlinjer.
I 2013 lovet han en egen-designet og -bygget racersportsbil. Ny hele veien. I 2015 sto den på Genève-utstillingen. Ikke lenge etter var det ny klasseseier på Nürburgring. I år tok bilen hans første startspor i dette løpet, og nok en gang: Klasseseier.
Fra bane til landevei
Og nå er den her.
SCG 004S er en ny konstruksjon, men med svært meget basert på SCG 003. Kullfiber rund baut og en vekt på litt over 1100 kg.
Den skal drives av en 5-liters twin turbo motor (sannsynligvis en V8 som den som sitter i 003, men da 4,4 liter og 800 hk) på 650 hk og 720 Nm med rødlinje på hele 8.200.
Han er litt morsom – tilbake til gammeldags kjøreglede? – der han spesifiserer transmisjonsmulighetene: en seks trinns girkasse MED clutchpedal er standard. Eventuelt kan du be om en med manual-skiftere og bare to pedaler.
Bilen skal bygges i USA (racerbilene ble bygget i Torino) under det spesielle NHTSA Lav-volum reglementet som blant annet setter meget snillere krav til destruktive tester og langtids emisjons-sertifisering.
Erfaren konstruktør
Der ble det både Formel 1 og den nye generasjonen landeveisbiler – spesielt P1. Det hang helt sikkert noe igjen fra landeveisbilen deres fra 1992 også, Gordon Murrays F1.
For Thomas har tatt med seg førersetet i midten fra den modellen – med plass til en passasjer litt bak og på hver side av føreren.
Det skal bygges 25 eksemplarer av det de kaller Founders Edition. De skal leveres neste år og inn i 2019, etter at en kjørende prototype er klar neste sommer.
Glickenhaus legger ikke skjul på at det fremdeles er de lange, krevende løpene som står ham nærmest, og han sier at det er Le Mans som er det endelig målet – etter Nürburgring, Daytona og Sebring.
Men for å komme dit trenger han altså å skalere opp en smule og det er det han gjør nå. Denne nye modellen er utviklet parallelt med planer for en ny USA-«fabrikk» som skal kunne bygge 250 av disse bilene hvert år.
Noe konkurranse for Ferrari betyr ikke dette volumet, de behøver altså ikke angre på at de var med og kickstartet hans ambisiøse planer. Men når produksjonen kommer i gang er det opplagt at han kommer til å lage noen forstyrrelser i dette bitte lille markedet.