-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hot Fiat 500e fra USA vekker elbilentusiastene
Fiat 500e fra USA har i løpet av de to-tre siste månedene blitt godt synlig i bildet for bruktimporterte elbiler. Dette er en bil Fiat ikke selger som ny i Europa. Som brukt koster de fra 150.000 til 170.000 kroner.
Nærmest fra intet dukket Fiat 500e opp i bruktimportoversikten til OFV, og Fiat som merke har i løpet av de to siste månedene inntatt femteplassen på bruktimportlisten for elbiler, foran Mercedes, Hyundai og Smart.
– Dette er såkalte avlatsbiler for California, forklarer Svend Dahle (bildet) i Autovia i Sandvika. Bilene er ikke som mange tror Italia-bygde Fiater som først sendes til USA for ombygging, for så å komme tilbake til Europa og Norge som brukte leasingbiler etter ett til tre år.
Bygges i USA
– Nei, bilene bygges i USA av FCA i et antall på rundt 8000 i året. De har amerikansk chassisnummer, har annerledes og mye større seter foran - tilpasset amerikanske rumper - og enkelte andre detaljer som gjør bilene litt forskjellig fra de europeiske, fortsetter Dahle.
Dette er altså biler FCA bygger for å tilfredsstille krav i California om å kunne tilby lavutslipp / nullutslippsbiler, for derigjennom å selge bensinslukere FCA tross alt tjener gode penger på.
– Bilene koster i utgangspunktet 33.000 dollar i USA, og jeg har forstått at FCA taper rundt 10.000 dollar per bil, men dette må altså veies mot å kunne selge andre biler med betydelig fortjeneste, sier Dahle.
Skatteincentiver
Føderale myndigheter gir inntil 7500 dollar i skatteincentiver til kjøpere av nullutslippsbiler. I tillegg kan det komme lokale incentiver.
Selv om det altså er mulig å kjøpe Fiat 500e ny i USA, omsettes de fleste via leasingavtaler helt ned til 99 dollar per måned. Når bilene leveres tilbake selges de på auksjon til oppkjøpere. Så havner noen av dem i Europa og Norge.
– Jeg tror det er et par hundre biler på vei hit, men vi klarer nok ikke å tømme California for brukte Fiat 500e, ler Svend Dahle.
Elbruktimporten opp 54 prosent
På grunn av det store suget etter brukte elbiler – markedet er opp 54 prosent så langt i år – har flere bruktimportører kastet seg over Fiat. De to største er Hemi Holding på Fjellhamar og Sørimport i Mandal. Mer enn halvparten av de 120 bilene som til nå er registrert i Norge, kommer via disse to kanalene.
Roger Hansen i Hemi Holding bekrefter at de ved siden av å ha importert totalt 1500 Leaf, også har tatt opp jakten på brukte Fiat 500e.
– Ikke alle bilene kommer fra California. Fordelen med Fiat er at den, i likhet med Leaf, ikke må bygges om for å kunne lades i Norge, bekrefter Roger Hansen.
Dyrere fra USA
Men ikke alt er like greit med bilene fra USA. Svekket krone gjør bruktimporten mindre lønnsom, og det er nå flere land som gir incentiver til nullutslippsbiler. Holland er der, men også Ukraina, Dubai, Russland og land i Sør-Amerika.
– Bilene fra USA har gått opp rundt 30 prosent i pris, så vi må stadig oftere si nei til biler vi gjerne skulle tatt hjem. De blir for dyre, understreker Hansen.
– Disse Fiatene er et friskt pust. Noen av våre kunder velger Fiat 500e rett og slett fordi de oppfatter den som en kul elbil. Heller ikke vi hadde denne bilen på blokka, men et tips fra vår kontakt i USA vekket interessen, sier Mats Hansen, markedsansvarlig i bruktbilimportgiganten Sørimport.
Fiat 500e-dag
Autovia ønsker å slå et ekstra slag for Fiat 500e og arrangerer derfor elektrisk dag i Sandvika kommende lørdag.
– Vi har blitt så imponerte over vår snertne nye miljøbil, at vi gjerne vil vise den fram. I sosiale medier strømmer det på med likes og mange er nysgjerrige på bilen som på kort tid har blitt manges favoritt, sier Svend Dahle.
Rask, liten tass
Fiat 500e har en 114 hk elmotor og er derfor ganske rask. I den edruelige amerikanske EPA-normen oppgis rekkevidden til 135 km (84 miles). Batteripakken på 24 kWh kan ikke hurtiglades, men har ombordlader med inntil 7,2 kW ladefart.
Fra den første Fiat 500e dukket opp siste uka i mars, er det til nå registrert nær like mange bruktimporterte 500e som det er registrert nye Fiat personbiler av alle modeller i Norge i år.
Kilde: OFV
Elbil | 2017 | 2016 | Vekst/fall % |
Totalt per 19.11 | 7296 | 4750 | + 54 % |
1. Nissan Leaf | 3282 | 1817 | + 77 % |
2. Kia Soul | 2583 | 2295 | + 13 % |
3. VW Golf | 393 | 123 | + 220 % |
4. BMW i3 | 193 | 14 | + 1279 % |
5. Nissan NV200 | 173 | 98 | + 77 % |
6. VW Up | 143 | 130 | + 10 % |
7. Fiat 500 | 120 | –- | –- |
8. Mercedes B-klasse | 100 | 73 | + 37 % |
9. Hyundai Ioniq | 95 | –- | –- |
10. Smart Fortwo | 92 | 21 | + 338 % |
11. Mitsubishi i-MiEV | 27 | 25 | + 8,0 % |
12. Citroën C-Zero | 21 | 35 | - 40 % |
13. Toyota Rav4 | 19 | 3 | + 533 % |
14. Peugeot iOn | 17 | 50 | - 64 % |
15. Renault Zoe | 13 | 13 | –- |