-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Infiniti, men ikke for oss
Infiniti lanserer sin nye QX50 – en SUV i det mellomstore sjiktet. Under panseret finner vi helt ny motorteknologi.
Infiniti er som du sikkert vet Nissans luksusmerke. De har en nesten 30-årig historie i USA hvor de regnes som en viktig aktør i premium-segmentet. Og de finnes etter hvert også på utvalgte markeder i Asia og Midtøsten.
Noen pilotmarkeder i Europa ble satt på kartet ved introduksjonen av Q30 for et par år siden (den bygges ved Nissan-anlegget i England), men foreløpig ikke noen nordiske land.
Vi får håpe det snart endrer seg, for Infinti har en del spennende modeller som kunne passe godt inn i norsk natur. Og nå kommer en til.
På LA Auto Show lanseres nemlig QX50 – en mellomstor SUV i segmentet hvor vi finner modeller som Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60.
Nå har Infiniti foreløpig bare sendt ut et eksteriørbilde av bilen, men det som er vel så spennende er det som befinner seg under panseret – QX50 er nemlig første modell ut med en motor de har døpt VC-Turbo.
Dette er en motor vi har hørt om et års tid. Det unike er at den har variabel kompresjon, fra 8:1 (for maks ytelser) til 14:1 (for best drivstofføkonomi). Dermed kombinerer den de beste sidene fra bensin- og dieselmotorer.
Den firesylindrede toliteren yter hele 268 hestekrefter og har et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Forhjulsdrift er standard, men den kan også leveres med drift på alle fire.
Standard og eneste girkasse er CVT (trinnløs automat) som ikke akkurat er noen favoritt blant europeiske bilskribenter. Personlig har jeg kjørt noen brukbare CVT-kasser de siste årene – sist var vel i nye Honda Civic.
Vi loves null til 60 miles (96 km/t) på 6,3 sekunder med firehjulsdrift (6,7 med forhjulsdrift) og en toppfart på 230 km/t.
Bilens vitale mål er 469 x 190 x 168 cm over en akselavstand på 280 cm. Baksetene kan skyves for å gi maksimal baksetekomfort eller ekstra bagasjekapasitet.
Etter SAE-standarden (som måler til taket og derfor ikke kan sammenlignes med europeisk målemetode) gir det bagasjerom på 895-1048 liter med baksetene på plass, og 1699 liter når de leges ned.
Infiniti QX50 skal bygges ved en ny fabrikk i Mexico som er et samarbeidsprosjekt mellom Nissan og Daimler. Her skal blant annet neste generasjon av Mercedes’ småbiler bygges.