-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Jakter du på en ny ladbar hybrid kan det lønne seg å handle før avgiften går opp. Hvem som går opp, når det skjer og med hvor mye, finner du i skjemaet nedenfor.
Utregningene er gjort av bransjenettstedet BilNytt.no, basert på tekniske data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er tatt utgangspunkt i dagens engangsavgift og beregnet konsekvens fra 1. januar og 1. juli etter regjeringens avtale med støttepartiene KRF og Venstre om statsbudsjettet for 2018.
Av de tre mest populære modellene er det bare salgsvinneren Mitsubishi Outlander PHEV som får et (beskjedent) påslag, VW Passat GTE og VW Golf GTE skjer det ingen avgiftsmessig endring med.
Reaksjonene på regjeringens statsbudsjettforslag til økte avgifter på hybridbiler og ladbare hybrider, samt innføring av avgift på de tyngste elbilene (omtalt som Tesla-avgiften) var mange og sterke.
Forliket
Nå ble det ikke slik. I forliket mellom regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre falt elbilavgiften. De store linjene medfører også at både hybrider og ladbare hybrider får noe mindre avgiftsskjerpelse enn det var lagt opp til i regjeringens opprinnelige forslag.
Særlig ladehybridene var vinnerne i 2016- og 2017-budsjettet. Nå strammes altså dette noe inn.
Når det gjelder full vektavgift for ikke-ladbare hybrider og reduksjonen i vektfradraget fra 26 til 23 prosent for ladbare hybrider, står dette fast fra regjeringens opprinnelige forslag.
Rekkeviddedifferensiert
Det samme gjelder innføring av rekkeviddedifferensiert avgift for ladbare hybrider fra 1. juli.
Ladehybrider med kortest elrekkevidde kommer naturlig nok dårligst ut, men får først det tunge avgiftspåslaget fra 1. juli neste år. Hardest rammes BMW X5 og Mercedes GLE hvor avgiften øker med henholdsvis 55.000 og 60.000 kroner, hvorav mer en fire femdeler tilkommer 1. juli.
Mercedes GLC 350e tas ut
Samtidig er det blitt kjent at ladehybride Mercedes GLC 350e tas ut av produksjon fram til den kommer tilbake i oppgradert utgave. Når det skjer har kommunikasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge ingen informasjon om.
Men det betyr ikke at den fjerde mest kjøpte ladehybriden til nå i år og Mercedes' bestselger i Norge forsvinner med en gang.
– De bilene vi har bestilt for produksjon neste år er vi lovet uansett, og vi vil gjøre alt vi kan for å få dem til landet før 1. juli, sier Hermansen.
Gjelder bare én modell
– Det betyr i praksis at det ikke blir noe hull i leveransene av denne bilen med det første, og at den bare får et moderat avgiftspåslag ved årsskiftet, presiserer kommunikasjonssjefen.
Hermansen har ingen indikasjon på at andre ladehybridvarianter av eksisterende Mercedes-modeller tas ut av produksjon før det skjer større modellendringer.
- Vi er en av flere importører som tar grep i forhold til avgiftsøkningene. I forhold til X5 er det viktig for oss å få så stor kvote som mulig før 1. juli, sier informasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge.
NEDC kontra WLTP
Bak spørsmålene som reises rundt fremtidig skattlegging av de ladbare hybridene ligger naturligvis hvordan målemetodeovergangen fra NEDC til WLTP vil slå ut. Den nye og langt mer edruelige WLTP innføres for alle nyproduserte biler fra 2019.
Incentivene gjør at Norge er blitt et av de største og viktigste markedene for Volvos ladehybrider, med lang ventetid som konsekvens for kundene.
Men en omprioritering i Volvos europeiske distribusjon fører til at 1500 nye Volvoer vil bli levert Norge langt tidligere enn først forespeilet. Omprioriteringen gjelder XC90, V90 og XC60, alle T8 ladehybrider.
Ikke avgiftsmotivert
Bilene ble først antydet levert i tredje kvartal 2018, men ankommer nå i første eller andre kvartal. Det betyr at nordmenn som har bestilt disse bilene får dem levert flere måneder tidligere enn først lovet, men Volvo-direktør Øystein Herland benekter at nedkortingen av leveringstiden har sammenheng med avgiftsøkningen på bilene.
– Våre ladehybrider viser seg å være populære mange steder, men mest populære i Norge. Dette har ført til lang leveringstid, og det er denne leveringstiden vi nå har klart å korte ned, sier Herland.
Men Herland legger heller ikke skjul på at han gjerne vil ha bilene til landet så fort som mulig.
Avgiften på en svært populær bil som Volvo XC90 øker med snaut 11 000 kroner ved inngangen til 2018 og med ytterligere 23 000 kroner midtveis i 2018. For de andre modellene er påslaget til dels betydelig mindre.
– Dette er håndterbart, slår Herland fast.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken * NEDC
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Merke/modell | Antall | Økning i |
1. Mitsubishi Outlander | 2 219 | + 79 % |
2. Volvo V60 | 233 | + 324 % |
3. Volvo XC90 | 136 | + 1033 % |
4. VW Passat | 136 | + 196 % |
5. VW Golf | 135 | + 13 % |
6. Mercedes C-klasse | 117 | + 800 % |
7. BMW 2-serie | 105 | + 275 % |
8. Porsche Cayenne | 101 | + 110 % |
9. BMW 3-serie | 99 | + 1880 % |
10. Audi Q7 | 93 | –- |
11. Mercedes GLC | 83 | + 1975 % |
12. Audi A3 | 80 | - 18 % |
13. BMW X5 | 73 | + 204 % |
14. Porsche Panamera | 44 | + 389 % |
15. Kia Optimera | 31 | –- |
16. Mercedes E-klasse | 29 | –- |
17. Mercedes GLE | 18 | + 350 % |
18. Mercedes GLC Coupe | 13 | –- |
19. Volvo XC60 | 12 | –- |
20. BMW 7-serie | 10 | –- |
Totalt per 26.11.2017 | 3800 | + 120 % |
Merke/modell | Antall | Økning i prosent |
1. Mitsubishi Outlander | 3 443 | - 28 % |
2. VW Passat | 3 020 | + 27 % |
3. VW Golf | 2 256 | - 43 % |
4. Mercedes GLC | 2 167 | + 271 % |
5. BMW 2-serie | 1 912 | + 58 % |
6. Volvo XC90 | 1 654 | + 141 % |
7. Audi A3 | 1 482 | - 20 % |
8. Mercedes C350e | 1 129 | + 20 % |
9. Audi Q7 | 977 | + 169 % |
10. BMW X5 | 963 | + 3 % |
11. Volvo XC60 | 878 | –- |
12. Volvo V60 | 787 | + 14 % |
13. Volvo V90 | 615 | –- |
14. Mini Countryman | 408 | –- |
15. BMW 530e | 401 | –- |
16. Toyota Prius | 393 | + 9 725 % |
17. Kia Optima | 360 | + 2 669 % |
18. BMW 330e | 343 | + 18 % |
19. Mercedes E350e | 316 | –- |
20. Mercedes GLC coupe | 279 | –- |
21. Kia Niro | 266 | –- |
22. Hyundai Ioniq | 234 | –- |
23. Mercedes GLE | 200 | + 27 % |
24. Porsche Cayenne | 131 | + 26 % |
25. Porsche Panamera | 129 | –- |
26. Volvo S90 | 50 | –- |
27. BMW 740e | 34 | + 113 % |
28. BMW i8 | 13 | - 63 % |
29. BMW i3 | 1 | –- |
Solgt per 26.11.2017 | 24 841 | + 30 % |
Merke/modell | Avgiftsøkning | Avgiftsøkning | Sum avgifts-økning | El-rekke-vidde* | CO2- |
Audi A3 | 0 | 0 | 0 | 56 km | 36 g/km |
Audi Q7 | 10 106 | 0 | 10 106 | 56 km | 48 g/km |
BMW 2-serie | 0 | 4 095 | 4 095 | 41 km | 46 g/km |
BMW 330e | 0 | 2 690 | 2 690 | 40 km | 44 g/km |
BMW 530e | 2 216 | 0 | 2 216 | 50 km | 44 g/km |
BMW 740e | 9 631 | 8 804 | 18 435 | 45 km | 45 g/km |
BMW i3 | 0 | 0 | 0 | 220 km | 0,05 g/km |
BMW i8 | 0 | 320 | 320 | 37 km | 49 g/km |
BMW X5 | 11 009 | 44 210 | 55 219 | 31 km | 77 g/km |
Hyundai Ioniq | 0 | 0 | 0 | 63 km | 26 g/km |
Kia Niro | 0 | 0 | 0 | 58 km | 29 g/km |
Kia Optima | 0 | 0 | 0 | 62 km | 33 g/km |
Mercedes C350e T | 2 294 | 25 007 | 27 301 | 31 km | 49 g/km |
Mercedes E350e | 5 571 | 30 276 | 35 847 | 33 km | 49 g/km |
Mercedes GLC | 9 765 | 32 550 | 42 315 | 34 km | 59 g/km |
Mercedes GLC coupe | 10 092 | 32 879 | 42 971 | 34 km | 59 g/km |
Mercedes GLE | 10 547 | 49 834 | 60 381 | 30 km | 78 g/km |
Mini Countryman | 2 375 | 4 793 | 7 186 | 40 km | 49 g/km |
Mitsubishi Outlander | 6 360 | 0 | 6 360 | 54 km | 41 g/km |
Porsche Panamera | 11 004 | 0 | 11 004 | 25 km | 56 g/km |
Toyota Prius | 0 | 0 | 0 | 63 km | 22 g/km |
Volvo V60 | 9 686 | 0 | 9 686 | 50 km | 48 g/km |
Volvo S90 | 9 804 | 0 | 9 804 | 50 km | 47 g/km |
Volvo V90 | 9 987 | 0 | 9 987 | 50 km | 47 g/km |
Volvo XC60 | 11 263 | 10 706 | 21 969 | 45 km | 49 g/km |
Volvo XC90 | 10 772 | 22 943 | 33 715 | 40 km | 49 g/km |
VW Golf | 0 | 0 | 0 | 50 km | 38 g/km |
VW Passat | 0 | 0 | 0 | 50 km | 40 g/km |