-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW leverer som lovet
De hadde lovet 100.000 elektrifiserte biler i løpet av 2017. Målet er nådd, med uvanlig god hjelp fra Norge.
Ifølge BMW står de nå for ti prosent av det globale salget av elektrifiserte biler, og da teller selvsagt de ladbare hybridene med. BMW er blant få merker som har ladbare utgaver av nesten alle modellrekker, og de hevder å ha rundt 200.000 elektrifiserte biler på veien.
Elbilen i3 omtales også som en suksess – den er det solgt over 90.000 av siden starten i 2013.
Med våre 5,5 millioner innbyggere er Norge som en mygg å regne i den globale bilindustrien, man fleiper gjerne med at en stor bilfabrikk kan dekke det norske årsbehovet i løpet av noen timer.
Men når de gjelder elektrifisering blir vi ofte utpekt som et mønsterland. Det skyldes selvsagt alle de fordeler myndighetene har gitt elbiler. Og som nå har fått grønt lys til å videreføres.
Så også hos BMW som gir oss følgende fakta:
- Nærmere 10 prosent av alle nye elektrifiserte BMW-er og Minier i 2017, registrert på verdensbasis, er norske.
- Av de 200.000 elektrifiserte bilene BMW Group har levert siden 2013, har Norge bidratt med rundt 10 prosent.
- I dag ruller det nå mer enn 13.000 BMW i3 på norske veier. Over 4600 har blitt registrert i år.
- 2017 blir nok et rekordår for BMW i3, med 22 prosent høyere registrering enn i forrige rekordår i 2016.
- I Norge er 70 prosent av alle registrerte BMW-er hittil i 2017 elektrifiserte.
- For Mini er tallet 50 prosent. Andelen vil øke betraktelig når den første helelektriske Mini lanseres i 2019.
I 2025 skal BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske.
Les flere detaljer i saken Fremtiden er elektrisk
Fra 2021 vil den femte generasjonen av den elektriske drivlinje- og batteri-teknikken være tilgjengelig på markedet. Modulene skal være skalerbare, slik at hver nye bilmodell kan utstyres med hvilken som helst drivlinje.
For å feire lyssatte BMW administrasjonsbygningen sin slik at det ikke skulle se ut som fire sylindre, men som fire batterier.