-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elbil-teknologi spres
BMW har utviklet ny teknologi til i3 som er så smart at den skal innføres i hele familien.
For noen måneder siden lanserte BMW en oppgradert i3 – trolig ett av argumentene for at elbilen er Norges nest mest solgte etter Golf – enten man måler modellen totalt eller bare elbilene. Hele 5.036 nye i3 ble registrert på norske skilter i 2017.
Som vi skrev da vi omtalte bilen dreier selve «ansiktsløftet» seg om små, kosmetiske endringer som man skal kjenne bilen meget godt for å oppdage. Men teknisk er endringene mer betydelige.
Under skallet
Blant annet bilen fått en ny elektronisk traksjonskontroll som arbeider vesentlig raskere enn systemet i forgjengeren.
De som har kjørt en elbil vet hvor raskt den drar i gang når man trykker inn gasspedalen, noe som kan være en ulempe på vått og glatt underlag og føre til hjulspinn.
Derfor har BMW utviklet elektronikk som er skreddersydd for eDrive-systemet i nye i3 og som de påstår jobber femti ganger raskere enn konvensjonelle systemer.
Systemet forbedrer traksjon (veigrep) og kjørestabilitet under dårlige vei- og værforhold – spesielt ved akselerasjon, ved regenerering av bremsekraft og når man akselerer ut av brå kurver.
Kortere tjenestevei
Kontrollprosessen beregnes nå direkte i drivlinjen, til forskjell fra konvensjonell systemer der en separat enhet med «lang reaksjonsvei» benyttes. Disse systemene er i høy grad utviklet og produsert av underleverandører, men her gir BMW inntrykk av å gå sine egne veier.
– Med høyt dreiemoment og øyeblikkelig respons til enhver bevegelse på gasspedalen, stiller elmotorer vesentlig høyere krav til traksjons- og stabilitetssystemer enn konvensjonelle drivlinjer gjør, forklarer Peter Langen, sjef for chassis-utvikling hos BMW.
Derfor har BMW utviklet et nytt system spesielt for elektrisk mobilitet. Men de positive sidene med den raske responstiden er ikke eksklusivt forbeholdt elbiler – det vil også medføre bedre traksjon og stabilitet for biler med forbrenningsmotor.
Det skal derfor innføres i BMW- og Mini-modeller med for-, bak- og firehjulsdrift for å bedre akselerasjon og kjøreglede.