-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rubelpurka vokser
Niva begynner å bli en av våre nostalgi-favoritter. Nå har hun stille og rolig lagt på seg to dører til – ikke nødvendigvis en fordel.
Det er ikke lenge siden jeg hadde en forsiktig lovprisningstale i forbindelse med at jeg hadde gjenoppdaget gamle Niva.
Jeg fortalte blant annet at jeg hadde vært innom noen tyske forhandlere og sneket meg til en kort gjenforening. En av dem er god på relasjonene sine, han sendte meg nylig en melding om at dersom jeg fremdeles var interessert, kunne han tilby meg en ny modell – en femdørs.
Jeg er redd det ikke er det jeg er – veldig interessert altså – for i mellomtiden hadde jeg vært innom en lokal nybilforhandler som hadde fått inn en praktfull rød versjon fra den gang det fremdeles ble solgt Nivaer her i landet.
Den var strøken, ble solgt i løpet av noen få dager uten pruting og bekreftet for meg at dette er et stykke industridesign av første klasse.
Nesten ikke overheng, store hjul godt plassert i hvert hjørne og et karosseri som er trukket tettere rundt skjelettet enn det Zagato kunne klart i hans glansdager. Karosseriplatene sitter som buksa over rumpa på en tyrefekter – her finnes ikke ekstra valker.
Samtidig gir hele bilen inntrykk av at den mener alvor – den har et utseende som utstråler både tøff, sportslig fashion og respekt.
Og nå har de av en eller annen grunn rotet det hele til. Lengden har økt fra 374 til 414 cm. Bredden også. For ikke å snakke om vekten – men det er jo ikke med på å ødelegge utseendet.
De to bakdørene har gjort det hele mye slappere – den korte veien fra dørene til hekken var med på å gi originalen et uttrykk med muskler og fortettet kraft. Det ser vi ikke så mye til nå.
Men – det skal designerne ha – de har jommen klart å lage overhengene enda kortere. 655 mm foran, 705 på den gamle. 785 bak mot originalens 835. Godt gjort, men med den økte lengden forsvinner den gode virkningen.
Hvorfor de har gjort det er lett å forstå: bilen er jo blitt mer praktisk, fremdeles fireseter, men med meget bedre plass. Bagasjeplassen har også økt, men den beholder 1,7-literen med 83 hk og den manuelle femtrinns kassa med det permanente firehjulstrekket.
Vi kan vel også gå ut fra at den nye modellen ikke er et svar på at Mercedes-Benz nå lanserer en ny G-Klasse. De to opererer jo i litt forskjellige segmenter.
Suzuki Jimny blir jo heller ikke noen direkte konkurrent, selv om den får tilbake mye av sitt opprinnelige preg nå som den snart kommer i ny utførelse.
Men Niva, eller 4X4 som den nå er døpt i Tyskland, kan i hvert fall skryte av å være den eldste offroaderen i produksjon, nå som den gamle G-bilen (og Defender) er borte.
Det er jo en kvalitet i seg selv.
At originalen heller ikke har tapt seg i kosmetikk-avdelingen, burde få en del designere av dagens 4x4-biler til å tenke seg om litt.