-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Qashqai for en ny generasjon
Qashqai var en innovasjon. Og har satt skikkelige spor etter seg. Kan noen ha tenkt "oppfølger" da de bygde Xmotion for Detroit-utstillingen?
Selv om det selvfølgelig er det utvendige man ser først, er det faktisk gode grunner for å starte med å titte inn. En 6-seter, men ikke som i Fiat Multipla – her er det med seter i tre rader. Dessuten er det syv digitale skjermer der inne – den ene favner hele dashbordet.
Det er da for sikkerhets skyld bygget opp med tre store display i sentrum, og en skjerm til på hver side. I tillegg har vi det de kaller «digitalt rom-speil» og en skjerm midt på konsollen.
Fingerstyrt
Det hele er en slags forenkling av AR-displayet de viste i Tokyo på sin IMx, men de har beholdt noen av de mer sære detaljene. Bilen åpnes og startes ved hjelp av fingeravtrykk. Greit nok.
Men når du så berører toppen av instrumentbordet, våkner din PA (Personlig Assistent) som har ventet ivrig på at du skal komme. Ifølge Nissan sørger PA-en for å forbinde deg svært så effektivt med bilen – hva nå det måtte bety.
Din private assisten tar forresten form av en Koi – en spesielt verdifull karpe som kan koste oppunder en kvart millioner kroner!
Beskrivelsen av interiøret følger på mange måter Koi-temaet. Innsiden skal speile det tradisjonelle japanske landskapet: gulvet er en elv, midtkonsollen er en klassisk bro og hele «dashbordet» bruker en dekorasjonsteknikk som du ellers finner i templer.
Les også: Nissan får egen tankeleser
Intelligent
Det hele er selvfølgelig et ledd i å lage bilen til et mer spennende sted å befinne seg, for også denne er stapp full av automat-kjære funksjoner.
Denne er siste generasjon «Intelligent Mobility»-programmet som de startet i 2016 og inneholder en sterkt utviklet versjon av deres Propilot som de til nå har utstyrt 75.000 biler med.
Det vil si styring, aks og brems på motorveien eller i saktegående bytrafikk – pluss autonom parkering.
Og selvfølgelig kan du bruke kommando-stemme, gester eller øyebevegelser for å instruere bilen om hva den bør gjøre neste gang.
Futuristisk
Men la oss så ta en titt på hva designsjef og hans folk i San Diego-studioet har funnet på.
Utvendig er det i hvert fall åpenbart at denne er ganske fjernt fra den nyeste Leafen. Her er det massive byggeklosser som er satt sammen til noe som ligner mye mer på en hardfør amerikansk truck enn en forsiktig japansk blomst.
Dersom den peker i en eller annen retning, ville jeg gjette på at det er den neste Pathfinder vi ser spor av her.
Her er det store flater og skarpe vinkler – det er litt futuristisk det hele – og den tradisjonelle V-motion grillen er utviklet i en veldig spennende retning.
Det er kanskje ikke så vanskelig å være en av de aller beste konseptbilene på årets Detroit-utstilling, når det til sammen bare var fire av dem. Men denne vil garantert holde dersom Nissan tar den med seg til Genève også.