Lang ventetid for e-Golf

Den ekstreme elbil-interessen i Norge fører til lange ventelister for de mest populære modellene. Nå rammes også e-Golf.

Publisert Sist oppdatert

Du kan risikere å måtte vente opp mot et år hvis du bestiller en ny e-Golf i dag. Og så mye bedre er ikke situasjonen for lillebror e-Up, skjønt her kan du slippe unna med 8-9 måneder.

– I mai i fjor hadde vi en leveringstid på rundt tre måneder. Nå tør vi ikke love levering av ny e-Golf før nærmere årsskiftet, sier en Volkswagen-forhandler BilNytt.no har vært i kontakt med.

Flere forhandlere opplyser at de nå selger biler for produksjon i årets siste kvartal. Med tilvalg av utstyr som er vanlig i Norge, øker leveringstiden med ytterligere to til tre måneder.

Økte bompengeavgifter
Leveringssituasjonen bekreftes av Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller.

– Den store etterspørselen, som bare ble enda større etter økningen av bompengeprisene sist høst, overgår produksjonskapasiteten, sier hun.

– Vi jobber med fabrikken og har tro på at vi klarer å finne løsninger som vil bedre situasjonen, sier Anita Svanes.

For et år siden var startprisen på e-Golf 299.300 kroner. I dag koster den fra 318.000, en økning på 19.000 kroner.

– Økningen skyldes valutasituasjonen og at e-Golf har blitt dyrere å produsere, sier Svanes.

Bruktimport
Etter tre uker av januar er det ifølge ukestatistikken fra OFV importert 75 brukte e-Golf. Det er 52 flere (+339 %) enn samme periode i fjor.

Av de totalt 884 personbilene som så langt er bruktimportert, er 65 % elektriske og hver fjerde av disse er en e-Golf. Det er neppe noen trøst for VW-forhandlerne at både Nissan Leaf og Kia Soul er foran e-Golf på statistikken.

– Etterspørselen etter e-Golf har eksplodert, og det samme har prisene vi får, sier Per Haaland som er eier og daglig leder i Haaland Bil AS.

Selskapet spesialiserer seg på import av nyere bruktbiler, og i det siste har de opplevd en kraftig økning i salget av bruktimporterte e-Golf, de fleste fra Tyskland.

– På få måneder har prisene økt med 40.000 kroner. Folk er i dag villige til å betale mer for en bil som er ett år gammel og har gått 20.000 kilometer, enn hva den kostet ny, sier han.

Utvidet fabrikk-garanti
Ifølge Haaland har den økte etterspørselen fra Norge gjort at tyske forhandlere også tar seg bedre betalt for elbilene.

De selges ofte med "Anschluss-garanti", en tilleggs-garanti forhandleren kjøper fra fabrikken og som gjelder inntil 5 år fra bilen var ny. Dermed får man i praksis samme trygghet som ved kjøp hos en norsk merkeforhandler.

– Siden garantien gis av Volkswagen, gjelder den også hos merkeforhandlere og verksteder i Norge. Det er et godt salgsargument overfor elbilsultne norske kunder, sier Haaland.

De eneste BilNorge kjenner til som lover mer moderat levering av ny elbil er Nissan. Da vi nylig spurte informasjonssjef for den norske importøren, Knut Arne Marcussen om situasjonen, var svaret som følger:

– Vi starter utlevering av de første Leaf kundebilene i løpet av februar. Bestiller du bilen i dag, så kan du få den fra mai av – evt. et par måneder senere. Det beror på hvilken utstyrsvariant du velger.

Powered by Labrador CMS