Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)
Mitsubishi Eclipse Cross. (Foto: Øivind Skar)

Ny Mitsubishi Eclipse Cross kan ikke lades

SUV uten el- / lade- / hybridteknologi ble vanskelig i fjor og ser ut til å bli enda vanskeligere i år. Likevel forsøker ladehybridvinner Mitsubishi seg med ikke-ladbare Eclipse Cross.

Publisert Sist oppdatert

– Vi må selge det vi har, sier Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad og svinger ut på isbanen på Dagali-fjellet med kompakt-SUV-en Eclipse Cross, årets nyhet fra Mitsubishi som lanseres i Norge i februar.

Bensin, 4x4 og CVT
163 bensinhester, og mulighet for automatgir (CVT tvangsstyrt i åtte trinn) på de forhjulsdrevne variantene og firehjulsdrift kun i kombinasjon med samme CVT-girkasse, er hva Mitsubishi fyller på med fordi ASX nå er på vei ut og populære Outlander på vei ned.

– Det kommer også en dieselvariant med samme 2,2 liter/150 hk motor som i ASX og Outlander, men den tror jeg ikke vil være aktuell i Norge, fortsetter Gjerstad.

Gjerstad har brukt de siste årene til å holde styr på køen av kunder som ikke har kunnet få nok av ladehybriden Mitsubishi Outlander, solgt i nær 10.000 nye og 3800 bruktimporterte eksemplarer bare de siste to årene.

Mitsubishi-sjefen skulle derfor gjerne sett at Eclipse Cross også var ladbar.

Diskuterer PHEV
Og særlig tydelig ble savnet da Masaya Ota, Mitsubishis utviklingssjef i Europa, opplyste at Eclipse deler plattform med Outlander og at alt er lagt til rette for å hybridisere Eclipse.

– Spørsmålet diskuteres, men noen beslutning er ikke fattet, sier Ota.

Dette oppfatter Gjerstad dithen at den ladbare varianten ikke blir å finne i noe norsk Mitsubishi-lokale før tidligst om et par år.

Slik etterspørselen nå er i Europa mener Ota at Eclipse er skreddersydd for europeisk SUV-behov. Derfor lanseres bilen også først i Europa selv om den både er utviklet og produseres i Japan. Dernest slippes Eclipse i Japan og så resten av verden, USA og Russland inkludert.

Oppfølger til ASX
Med nærmest identiske utvendige mål (bare fem centimeter lengre) og samme akselavstand framstår Eclipse Cross først og fremst som en mer moderne og avansert etterfølger til tilårskomne ASX, og utfordrer med den kupe-aktige hekken tradisjonelle kompakt-SUV-er som VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Karoq og Nissan Qashqai, for å ha nevnt noe viktige modeller.

Naturligvis bærer Eclipse Cross med seg de fleste førerstøttesystemer som varsler fare og som er tvingende nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NACPs testprogram (fikk 97 prosent for beskyttelse av voksne), men de fleste av dem opptrer dessverre passivt.

Men aktiv cruisekontroll, ryggekamera, headupdisplay, dørplater som skjuler dørtersklene, og varme i ratt og i baksete kan heldigvis leveres. Navigasjon, derimot, lastes ned via telefonen (Apple CarPlay eller Android Auto).

Berøringsplate a la Lexus
Totalrenoveringen av førermiljøet framstår som en blanding av klassisk og moderne med to store, lettleste klokker (ingen skjermbaserts hovedinstrumenter a la Peugeot, Audi og VW), mens infotainmentskjermen er flyttet opp på dashbordet og betjenes gjennom berøring av skjerm eller med en berøringsplate plassert bak girspaken (ikke ulikt Lexus),

– Eclipse peker mot framtiden, fortsetter Gjerstad, slår av antiskrensprogrammet, drar til i snøføyka og håper å selge 500 av den nye bilen i år, med 4x4 / CVT som den sannsynlige bestselgeren .

Tvangsstyrt CVT
Det er en kjent sak at jeg ikke hopper høyt av glede for biler med trinnløst CVT-girsystem. Men litt tvangsstyring gjør susen. Nissan har fått det bra til i X-Trail med stor dieselmotor, og de åtte tvangstrinnene Mitsubishi har utstyrt Eclipse med, fungerer etter hensikten, altså lavere støynivå, mindre mas og mer komfort uten at det går ut over akselerasjonen. Bra virker teknikken også i forholdsvis bratte hellinger.

Jeg har ramset opp noen av Eclipse-konkurrentene, men den viktigste og farligste vil utvilsomt være storebror Outlander PHEV. Toppmodellen av Eclipse Cross koster 456.600 kroner. Av dette beløpet forsyner staten seg med 205.000 kroner i engangsavgift.

Betydelig større og mer motorsterke Outlander koster mindre – 450 600 kroner med samme utstyrspakke (Intense+) fordi utslippsverdiene for den ladbare er så lave at det kun betales 11 300 kroner i engangsavgift.

Det spørs om ikke Gjerstad også i 2018 må bruke mer tid på å skaffe så mange Outlander PHEV til landet som mulig framfor å pushe Eclipse Cross.

Dette er likt på alle Eclipse Cross-variantene:

* Lengde: 4,41 m
* Bredde: 1,81 m
* Høyde: 1,69 m
* Akselavstand: 2,67 m
* Bakkeklaring: 18,3 cm
* Bagasjerom: 378 – 1159 l
* Motor: 1499 ccm R4 bensinturbo
* Ytelse: 163 hk/250 Nm
* Tilhengervekt: 1600 kg

Mitsubishi Eclipse Cross og prisene

Modell

Drivlinje

Gir

Forbruk

CO2

0-100 km/t

Toppfart

Pris

Intense

2WD

6 M

0,66 l/mil

151 g/km

10,3 sek

205 km/t

365 600

Intense

2WD

8 CVT

0,67 l/mil

154 g/km

9,3 sek

200 km/t

364 600

Instyle+

2WD

6 M

0,66 l/mil

151 g/km

10,3sek

205 km/t

390 600

Intense

4WD

8 CVT

0,70 l/mil

159 g/km

9,8 sek

200 km/t

399 600

Intense+

4WD

8 CVT

0,70 l/mil

159 g/km

9,8 sek

200 km/t

456 600

Powered by Labrador CMS