Audi-kontrakt for Bakkerud

Det så en stund mørkt ut for rallycrossfører Andreas Bakkerud da Ford trakk støtten til teamet hans etter 2017-seongen. Men nå er en ny langsiktig avtale inngått, og muligheten ligger bedre til rette en noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Andreas Bakkerud har signert avtale med Mattias Ekströms team EKS Audi Sport. Avtalen strekker seg over flere år og sikrer Bakkerud en plass i et av FIA World Rallycross Championships mest profesjonelle team.

Audi viderefører sin fabrikkstøtte til teamet som i år skal hete EKS Audi Sport. Teamet skal delta med to nybygde Audi S1 EKS RX i årets verdensmesterskap i. Mattias Ekström fra Sverige og Andreas Bakkerud fra Norge blir teamets to sjåfører.

– Med full støtte fra Audi er vi klare for å gi alt. Jeg er utrolig stolt og glad over å nå være en del av EKS-teamet. Det er en solid avtale som har stor betydning for meg på flere områder enn bare rallycross-banen. Nå kan jeg fortsette arbeidet med å bli verdens beste rallycross-fører, sier Andreas Bakkerud, som nå fortsetter karrieren som proff heltidsutøver.

Ny hverdag
Bakkerud, som har levd av motorsport de siste fire årene med støtte av private sponsorer, blir nå heltidsproff med en betalt fabrikkavtale. Det innebærer også flere store endringer i hans private liv:

– Jeg vil i løpet av vinteren flytte fra mitt kjære Bergen til München for å bli rallycross-sjåfør på fulltid. Selv om jeg har kunnet fokusere på rallycross de siste to årene også, blir dette et stort steg videre i min karriere. Mitt mål er å bli verdensmester i rallycross, sier Bakkerud.

Audi går nå inn i med tyngre støtte, og det bygges to nye Audi S1 EKS RX biler med forutsetninger for å kjempe om seirer.

Går for gull
– Vårt mål for 2018 er klart; vi ønsker å kjempe om VM-tittelen både for førere og team, sier Mattias Ekström. Den sympatiske svensken har besluttet å avslutte sin DTM-satsing etter 17 sesonger som inkluderer to titler. Han får dermed mer tid til rallycross.

I 2016 ble Mattias Ekström verdensmester, samtidig som hans team EKS vant teammesterskapet. I fjor ble Ekström nummer to i VM, mens EKS ble nummer tre blant teamene.

– Vi trengte å gjøre noen endringer i teamet. Derfor bygger vi nå to nye biler for virkelig å ta opp konkurransen mot Volkswagen og Peugeot, sier Ekström.

Artig av VW-konsernet lar to av «sine barn» slåss med hverandre på denne måten.

Stort talent
Den nye føreren i Team EKS Audi Sport, 26 år gamle Andreas Bakkerud fra Bergen, er ansett som en av verdens beste rallycrossførere.

Han har deltatt i alle de 49 rundene som har blitt arrangert siden Rallycross-VM startet, med 18 pallplasseringer og seks seire. I 2016 ble han nummer tre i VM, bak Ekström og Johan Kristoffersson.

– Det er en stor ære for meg å kjøre for Mattias sitt team. Vi har hatt et godt forhold i mange år, og jeg har fulgt utviklingen av EKS-teamet nøye. Sammen med dem ønsker jeg nå å ta neste steg i min karriere og kjempe om tittelen, sier Bakkerud.

Sjefen for Audi Motorsport, Dieter Gass, er svært fornøyd med at Audi fortsetter sin satsing på rallycross.

- Vi lærte mye i Rallycross-VM i fjor, og vi er overbevist om at mesterskapet har potensial til å vokse. Om ikke så altfor lenge håper vi å se elektriske biler i dette mesterskapet, fordi elektrifisering er noe vi fokuserer på hos Audi, også i motorsport.

Powered by Labrador CMS