Land Rover Range Rover Sport: Klatret 999 trinn - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Klatret 999 trinn
En Range Rover Sport rattet av en Formel E-fører satte nettopp verdensrekord i trappeklatring med bil: 999 trinn i ett jafs.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

At Range Rover Sport i ladbar hybrid-utgave virker å være en fabelaktig allround-bil har vi allerede slått fast, men det slo i hvert fall ikke meg da jeg satt bak rattet i den at den også skulle kunne klatre en av verdens mest kjente trapper.

I Tianmen-fjellet, øst i Kina, ligger nemlig det som ofte kalles «Heaven’s Gate» - Himmelens port – et svært hull i fjellet (noe à la Torghatten). Trappen opp til hullet består av 999 trinn, og er normalt forbeholdt gående.

I hvert fall til noen fra Land Rover trasket oppover, og på det 214. trinnet tenkte «det må da for pokker være mulig å kjøre opp denna trappa?».*

Som tenkt, så gjort.

Med Formel E-fører Ho-Pin Tung – han kjører Formel E for Panasonic Jaguar, naturligvis – bak rattet, klatret en Range Rover Sport P400e seg opp alle 999 trinnene.

Først måtte bilen riktignok takle de 99 svingene opp Tianmen-fjellveien – Drage-veien, som det også er kjent som. Dermed fikk hele «ekspedisjonen» navnet «Dragon Challenge».

Unngå hjulspinn
Nå har du kanskje sett hovedbildet til denne artikkelen – kanskje har du allerede bladd deg gjennom bildegalleriet – og tenkt at dette må ha gått seigt fremover? Aldeles ikke. At de 11,3 kilometer lange svingete fjellveiene ble tatt i solid fart med en racingfører bak rattet, er ingen overraskelse (denne seksjonen ble gjort i bilens Dynamic-modus, ifølge Land Rover).

Men også i trappa skytes det fart allerede fra første trinn, og jeg er ikke sikker på om Ho-Pin er borti absolutt alle av de 999 trinnene på vei oppover. Med den bratte hellingen er ikke dette barnemat akkurat, men Ho-Pin får det til å se sånn ut.

- Du vil ikke få hjulspinn opp der, for da mister du grep – og fordi det er så bratt vil du ikke miste moment heller, for da har du ikke nok fart til å komme opp, sier Phil Jones, opplevelsesansvarlig hos Land Rover.

Han vet ett og annet om ugunstige kjøreforhold.

(saken fortsetter)

Krevende, sier F1-erfaren fører
- Det er to hovedseksjoner her. Den ene varierer mellom 26 og 30 grader, den andre 44 til 45. De siste 400 trinnene er i 45 grader, sier Jones.

Sjekk bare videoen for å se farta Ho-Ping har for å komme seg opp – ikke noe for pyser.

- Jeg har opplevd Formel E, Formel 1 og vunnet på Le Mans, men dette var utvilsomt en av de mest krevende kjøre-utfordringene jeg har vært borti, sier føreren selv.

Da vet vi i hvert fall det: Trenger du bil som kan forsere en 99-svingers fjellvei, og deretter en 999-trinns trapp opp et fjell, så er det i hvert fall én bil som klarer det.

Fun fact: Ho-Pin tung kjører ikke bare Formel E, men også WEC. Der kjører han for racingteamet til Jackie Chan!

*: Ja, hele denne setningen er noe jeg har funnet på, men det er en morsom tanke.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: