-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Heftige ytelser fra Senna
McLaren Senna er like rask som P1 til 200, og vil sannsynligvis kjøre fra den på bane.
Det er fem år siden McLaren offisielt avduket P1 på bilutstillingen i Genève, og nå er det duket for en ny premiere på det sveitsiske showet: McLaren Senna.
Vi har allerede luftet Senna-bilen litt, fortalt om grunnlaget for navnevalget, hvordan de solgte den siste av 500 planlagte biler og litt om hvorfor bilen ser ut som den gjør. Jeg tror ikke jeg er på for tynn is når jeg mener bilen ikke akkurat er pen.
Brutal er vel et riktigere ord å bruke.
Og brutale er også ytelsene. For nå foran Genève-utstillingen har nemlig McLaren avslørt konkrete ytelser for Senna. De står ikke tilbake for noe.
Akselerasjonsevnen er så godt som identisk med den ville hybriden P1 – og Senna klarer det med ren bensinkraft, ikke noe elektrisk.
Sjekk bare:
0-100: 2,8 sekunder
0-200: 6,8 sekunder
Kvartmila: 9,9 sekunder
Sammenlignet med P1 er det identisk – med unntak av kvartmila som tas ett tidel raskere i hyperhybriden.
Les også: Vårt møte med McLaren P1 GTR i Monaco
P1 har oppgitt 0-300 på 16,5 sekunder. Jeg blir ikke overrasket om Senna ligger så vidt tregere enn P1 der også – den veier tross alt under 1200 kilo og har oppgitt toppfart på 340 km/t, men all aerodynamikken gir nok litt motstand her.
For når bilen flekkes rundt en bane – hvor den strengt tatt hører hjemme – kan aerodynamikken generere 800 kilo marktrykk ved 250 kilometer i timen.
For å sette litt av materialkunnskapet til McLaren i perspektiv:
Vingen på halen til McLaren Senna veier ikke mer enn 4,87 kilo, men tåler hundre ganger sin egen vekt i marktrykk.
Kraftverket som får fart på doningen er en 4-liters V8-motor som ved hjelp av to turboer yter 800 enheter av både hestekrefter og Newtonmeter.
McLaren Senna er bilen vi inntil nylig bare kjente som kodenavn «P15», men britene hviler ikke selv om denne er avduket. Nå skal prosjekt BP23 ferdigstilles, mens det i mellomtiden helt sikkert kommer en mer gatevennlig variant av Senna også.