-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ugla flyr – for alvor
Nulltilhundre på under to sekunder – ikke bare lovet de oss det, nå har de gjort det også.
Det var vel ikke SÅ mange som tok turen bortom et hjørne i den lite prestisjetunge Hall 9 på Frankfurt-utstillingen i fjor.
Det som sto der så umiddelbart ut som en 16 årings våte drøm.
Og da jeg snakket med dem, hørtes det enda villere ut.
De hadde altså en elbil som så helt hinsides ut, og den skulle de bruke til å kjøre fort med.
«Vi har regnet ut at nulltilhundre på to sekunder vil kreve 320 kW» ble jeg omhyggelig fortalt. «Så vi bruker to små 40 kW motorer på drivhjulene, men vi har utviklet et fullstendig nytt spennings-kontroll-system som gjør at vi kan trekke ut 160 kW fra hver av disse motorene.»
Erstatter trege batterier
Videre var det den gamle leksa om at Li-ion-batteriene har ganske store begrensninger når det gjelder å slippe strømmen fri.
«Derfor kom vi opp med noe helt nytt. Vi bruker superkondensatorer som lades med regenerativ energi fra bremsene.» Og denne øyeblikkelige strømmen av strøm til firehjulsdriften regulerer de da med et system der ting skjer hvert 10.000-dels sekund.
Siste fun fact som ble lagt til er at dette skal skje på innsiden av 30 meter!
Skeptisk
Alt dette lyttet jeg til med økende skepsis, men jeg skrev at «det er gøy om noen prøver seg, enda morsommere hvis noen når målene, og – uansett – denne prototypen var nydelig laget, både inni og utenpå».
Nå har de altså prøvd seg, og nådd målene – forteller en begeistret bulletin fra Aspark i Tokyo.
Prøvebane i Tochigi, der gjorde de 0-100 på 1,89 sekunder den 11. februar.
De forteller ikke noe om de kunne nøye seg med 30 meter, eller om de trengte mer (det burde jeg egentlig kunne regne ut) – men de lover i hvert fall at vi skal ses igjen på Paris-utstillingen til høsten.
Moro med folk som følger opp gamle møter, og som gjennomfører det de lover. Det skal bli spennende å følge disse folkene videre.
PS!
Nå har vi fått bekreftet at de trengte ikke mye plass til forsøket: «We achieved 0-100 km/h in 1.91 seconds about under 25-26 meters. So I can say that it was so good result.
But at this stage, our engineers progressing development and our main goal are that to produce perfect performance and fastest electric supercar to our costumers”.