Ny C4 Cactus – Hva vil du vite?

I morgen er det Rivieraen og første bekjentskap med den nye Citroënen. Er det de sensasjonelle nye komfortsetene du lurer mest på, eller om de endelig har fått koppeholdere? Det er bare å spørre.

Publisert Sist oppdatert

Det med koppeholdere er ikke ment som noen spøk. Sist jeg var borti slike innretninger i forbindelse med Citroën, var for 14 måneder siden, da vi møtte den nye C3 for første gang. Mange av dere var ekstremt opptatt av om Citroën endelig hadde oppfattet koppholdere.

Da jeg fortalte om den nye bilen skrev jeg: «Først forsøkte en gammel venn, Jean-Arthur Madelaine-Advenier, som er sjef for alt som heter interiør hos Citroën, nå og i all oversiktlig fremtid (han har nettopp skrevet håndboken med Citroëns interiør-DNA, som peker 15 år fremover) å vise de kjekke koppholderne han har bygd inn i denne bilen.

«Det tok ikke lang tid før vi var enige om at de til nød kunne brukes til flasker som helst ikke skulle være mer enn 10 cm høye – så de ikke veltet – hvorpå han kunne fortelle at de endelig hadde bøyd seg for presset.»

«I en utgave av Kina-SUV’en, C3-RX, som snart skal eksporteres til Europa, har de koppholdere modellert etter Starbucks-Magnum-mål...»

Koppholderproblemet var åpenbart ikke møtt helt den gangen heller – men siden jeg skal møte unge Madelaine nå også, kan du være sikker på at dette er noe jeg ikke skal hoppe over.

(Gøyal fyr, dette er noe jeg skrev om ham etter å ha møtt ham på Møbelmessen i Milano i 2015: «… Peugeots lillesøster, Citroën, var mer beskjeden. De var invitert til å vise Cactus i en avdeling på designsenteret Triennalen, som først og fremst handlet om kjøkken og mat.»

«Men de klarte å få Citroën-installasjonen til å handle om kjøkken også, faktisk, og mannen jeg møtte der, Jean-Arthur Madelaine-Advenier, var fra seg av begeistring. Han samlet på en rekke av de brukskunstnerne han fant verkene til akkurat der hvor han sto.»

«Jeg har ofte beskrevet sånne som han som bilbransjens sigøynere. Hør på dette: Eksamen i London 2003. Til Como for å jobbe i advanced interiør-studio til Mercedes i nesten tre hele år. Så til BMW Design Works, der han delte tiden mellom München og studio i Los Angeles. Så til Peugeot, «men her er det umulig å jobbe», sa han til meg da han dro tilbake til Mercedes (Concept GLA) og så til R&D-senteret i Sunnyvale, California.»

«Derfra var veien kort til Tesla, hvor han ble til han kom tilbake i 2014 «for å bli, for nå er det gøy» som sjef for Citroën («IKKE! DS!!») interiør.»)

Den virkelig store greia med den nye bilen jeg skal kjøre i morgen er komfort. Det høres ut som vi er tilbake på DS-nivå med både en ny fjæring og demping, men også med de nye Advanced Comfort setene.

Jeg skal gjøre mitt beste for å fortelle om bedringene er merkbare og om – i så fall – hvorfor. Men det kan jo være helt spesifikke ting du lurer på.

Og dersom du lurer på hvor det er blitt av bobleplasten på utsiden av den opprinnelige Cactusen – og hvorfor – så er det noe jeg også lurer på.

Men jeg er sikker på at det er ting du gjerne vil ha svar på som jeg ikke har tenkt på, så hjelp til å få dette meningsfylt. Send inn spørsmål – og gjerne kommentarer – så skal jeg prøve å få det hele i en slags sammenheng når jeg er tilbake.

Powered by Labrador CMS