Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508
Foto: Automedia©
Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot 508

Nytt flaggskip fra Peugeot

Det skal bli spennende å møte den flunkende nye Peugeot 508 i Genève. Dette er noe av det mest motstrøms som har dukket opp de siste årene, men Peugeot viser jo stadig at det vet hva de gjør.

Publisert Sist oppdatert

Vi kan trygt slå fast at limousiner i D-segmentet ikke er den hotteste greia i lekegrinden akkurat nå. Den gamle fra 2011 er vel selv det beste beviset på det. Ifølge JATO solgte den 37.000 i Europa i 2016 og bare 23.000 i fjor.

En flunkende ny bil som presenteres med fire diesel-alternativer, men i bare to bensinversjoner, er heller ikke akkurat main stream for tiden.

At de også gjør alt de kan for å trekke referanser til tysk, tyder på at enten er de ekstremt offensive, eller så føler de at må leke litt tøffe i trynet.

De viser for eksempel til «Aktion für Gesunder Rücken» når de snakker om setene sine, og etter at Pascal Delabarre, prosjektsjefen for denne nye modellen, har gitt en lang orientering om noe av der de har bygget inn i den nye 508, avslutter han med – underlig formulert – «Absolutely all these features can be found, for example, on an Audi A5 Sportsback»

Behøver jeg, som Peugeot-interessert, å vite slikt?

Men la oss ta det fra bunnen.

Peugeot gjør igjen et forsøk på å finne veien tilbake til overklassesegmentet. Det gjør de med en bil bygget på den nye EMP2-plattformen som gjør det hele litt lettere (70 kg magrere) og litt kortere (8 cm) enn dagens 508, og som gir en marginalt kortere akselavstand. Med andre ord: kortere overheng i alle retninger. Og en tydelig ny profil på det hele.

Her har eksteriørdesignerne, med Giovanni Rizzo i spissen, nærmet seg firedørs coupé-linjene i veldig sterk grad. Rammeløse vinduer er med på å styrke det inntrykket. (Rizzo har du møtt her før, han har gjort en rekke morsomme ting for Peugeot tidligere).

Om denne blir like gispende vakker som Kias Stinger kan jeg ikke si ut fra bare bildene, men det ser lovende ut.

Interiøret er en utvidet utgave av Peugeots i-Cockpit, og målene der inne ser ganske generøse ut her og der. Også her sammenlignes forresten med Audi A5 Sportback – det er tydelig hvor de har lagt listen.

Motortilbudet er omfattende med ytelser fra 130 til 225 hk og en 8-trinns automat er eneste muligheten – bortsett fra for den enkleste innstegsmodellen.

Noe utslipp etter WLTP-prosedyren er foreløpig ikke oppgitt.

Men listen over assistent-, komfort- og oppkoblings-argumenter er milelang, det er åpenbart et mål at den kundegruppen de jakter på her, ikke skal lete forgjeves etter noe de allerede har sett i en tysk bil.

Bortsett, kanskje, fra plug-in hybrid drivlinje. Det vil ikke dukke opp før høsten 2019.

Ved Genève-tider, om et par uker, vet vi vel også litt mer om de norske planene for den nye modellen. Den utgående solgte så vidt over 100 eksemplarer i Norge i fjor – ned fra nesten 300 året før.

Powered by Labrador CMS