-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Annerledes billansering
Å lansere bil på en stor scene med mange hundre påtittere kan "hvem som helst" gjøre, derfor velger Volvo ikke å gå den veien med nye V60.
V60 representerer selve kjernen i Volvo – det er dette som har vært ryggraden til Volvo siden 50-tallet: Herregårsdvogna.
Så hva kan vel være mer passende enn å lansere bilen hjemme i stua til familien Magnussen? Den fine villaen nord for Stockholm er kanskje litt over snittet, så «Medelsvensson» vil kanskje være å trekke det litt langt, men dette er faktisk huset de normalt bor i.
Men så er Volvo tross alt på et litt annet nivå enn de var for noen år siden også, både status- og prismessig.
- Vi oppfant familiestasjonsvogna, sier David Ibison, kommunikasjonssjef for Volvo.
- Vi kunne vist bilen på en scene, dratt lakenet av den på en bilutstilling slik alle andre gjør det – men vi ønsket ikke det. Denne bilen lever ikke på en scene, den lever her. Ute i forstedene, blant familier, sier Ibison.
Og derfor er vi i en familievilla, hvor Volvoene står tett i nabolaget (overhodet ikke plassert der av Volvo selv – sier Volvo selv).
Få overraskelser
Kanskje er det fordi bilen i seg selv bringer overraskende lite nytt til torgs Volvo har valgt å gjøre det på denne måten.
Ikke er jeg overrasket over hvordan den ser ut utvendig. En krympet V90 med noen XC60-detaljer er akkurat hva jeg forventet på forhånd. Det samme gjelder interiøret: Plukket rett fra XC60-hylla.
Med ett hederlig unntak: Det frekke stoffmønsteret man kan få i setene, med en setedesign som får minnene av 850 til å strømme på. Elegant.
Men det er egentlig ingenting her som får meg til å sperre opp øynene og tenke: Oi, den så jeg ikke komme.
For da V60 trillet opp innkjørselen hos Magnussen-familien, fikk jeg bare en overveldende følelse av «ja, det var slik den så ut i hodet mitt også».
Selv om Ibison mener stasjonsvogna flytter noen grenser.
For streng
- Akkurat her bor familien Magnussen, men i slike hus bor foreldre og barn, i noen hus bor barna bare av og til. Definisjonen på hva som er en familie er i endring, sier han.
- Og akkurat på samme måte er familiestasjonsvogna i endring.
Men ei kraftig hoftelinje som et resultat av et glasshus som smalner kraftig bakover (skulderbredden i baksetet setter nok ingen rekorder) revolusjonerer ikke akkurat stasjonsvognene alene.
Kanskje er jeg for streng med Volvo. Jeg er veldig glad i de nye Volvo-modellene. De er elegante, de er praktiske, de er hjemmekoselige. Prøvekjøringen av XC60 titulerte jeg «innertier» i fjor vår.
Og nye XC40 er et kroneksempel på at Volvo har det i seg å kunne tenke nytt om ting.
Mer Care
Jeg er ikke i tvil om at Volvo med nye V60 kan selge godt med biler. Den nye T6 Twin Engine gir et litt rimeligere tilbud til dem som vil ha bil med stikkontakt, og blir helt sikkert bilen «alle» i Norge vil ha. Salgsmålet på 2000 biler er helt sikkert innenfor rekkevidde (Volvo fikk ut nesten 2500 XC60 på et halvår i fjor!).
Kanskje bruker Volvo mer krefter og innsats på Care by Volvo – den nye tilnærmingen til kundenes bileierskap (eller; flyttingen av eierskap fra kunde til Volvo). Der skjer det i det minste en del spennende, men nøyaktig hva som skjer rundt V60 hva gjelder pris og slikt, får vi ikke vite før bilutstillingen i Genève.
Men bilen kommer til Norge i september – såpass kan jeg fortelle deg – og vil i starten leveres med T5 og T6 bensinmotorer, sistnevnte med hele 310 hestekrefter og AWD, og i dieselvariantene D3 og D4 (150 og 190 hk), i tillegg til nevnte T6 Twin Engine og T8 Twin Engine (340 og 390 hk).