-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Superrask, men nesten lydløs
Det er bare å venne seg til tanken – fremtidens racerbiler blir elektriske. Her er en bil som skal på banen allerede i år.
Formel E har tiltrukket seg et stort startfelt, og flere av de store produsentene kommer med egne team neste år. Det startes en GT-serie der bilene er basert på Tesla Model S, og det snakkes om elektriske biler i rallycross. I fremtiden kan du trygt dra på løp uten hørselsvern.
I Genève viser det nystartede merket Cupra en elbil basert på deres Leon racerbil og kaller den rett og slett Cupra e-Racer.
Prosjektet gjøres i samarbeid med organisasjonen bak TCR-serien som i år tar over for WTCC. Navnet på serien blir WTCR, og vinneren kan ved sesongslutt titulere seg som verdensmester.
Det er ikke tilfeldig at Cupra / Seat er valgt til å utvikle det nye konseptet. De er selve kreatørene bak TCR-bilene og bygger, i tillegg til biler under eget navn, også løpsbilene for Audi og Volkswagen, Audi RS3 LMS og Golf GTI TCR.
Bilen som vises i Genève skal bygges i et begrenset opplag og vil dukke opp på løp i regi av TCR gjennom 2018-sesongen. Det ligger allerede i kortene at det skal etableres en egen e-TCR-serie fra 2019-sesongen, så satsingen er så absolutt seriøs.
Men selv om bilene er stillegående er det liten grunn til å tro at racingen blir kjedelig. Bilen har en kraftig batteripakke plassert lavt og sentralt, og er utstyrt med fire motorer som driver bakhjulene.
Den kontinuerlige effekten er på 300 kW (408 hk) mens maks effekt i et begrenset tidsrom er så høyt som 500 kW (608 hk)
Med sine 450 kg står batteriene for omtrent en tredel av bilens totalvekt, men det kompenseres for av de effektive motorene. Cupra antyder at de første hundre passeres på 3,2 sekunder, du bikker 200 i løpet av 8,2 sekunder og toppfarten er 270 km/t.
Det blir spennende å se bilene i aksjon – du vil finne mer informasjon på hjemmesiden for TCR-serien. Går det som jeg håper får vi også i år et norsk innslag i TCR.