IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Andrea Zagato og Norihiko Harada (Foto: Jon Winding-Sørensen)
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Andrea Zagato og Norihiko Harada (Foto: Jon Winding-Sørensen)
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Automedia©
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Jon Winding-Sørensen
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Zagato
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Zagato
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Zagato
IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato
Foto: Zagato

Familiebånd i ny Zagato

Zagato går tilbake i familiehistorien når han nå presenterer sin nye samle-på-bil.

Publisert Sist oppdatert

IsoRivolta Vision Gran Turismo Zagato heter det grå prosjektilet som står på Quattroruotes stand i Genève.

Noe av det mest eksklusive på utstillingen – dersom det virkelig dukker opp fem kunder som vil ha hvert sitt eksemplar.

Men samtidig blir det en av utstillingens mest utbredte biler. Fra april blir den en del av Sonys Gran Turismo Sport videogame.

Første gang vi fikk en slags beskjed om at denne skulle komme, var da det ble gjort en foreløpig presentasjon av et kommende bilevent i Basel. Nå skal biler endelig konkurrere med kunst, og Andrea Zagato var der og dro lakenet så vidt av dette aggressive kjøretøyet.

Nå har vi altså sett det hele, og det er bare å slå fast at «Nori» behersker absolutt alt.

Allsidig
Norihiko Harada har vært sjefdesigneren hos Zagato i snart 30 år og har vist oss de mest minimalistiske formene, han har vist oss at han behersker Zagato-tradisjonen 100 %, han har vist at han kan samarbeide med for eksempel BMW eller Aston Martin og klart å beholde merkenes karakter.

Og nå viser han oss altså noe som må være den våte drømmen til enhver sekstenåring med biltegninger i egen skissebok.

Masser av krefter ser det ut til, hjulene tydelig markert med noe skjerm-aktig, massevis av konveks-konkav-konveks, luftinn- og ut-tak i mengder, glassboble på toppen – litt for mye av det hele for meg, men ser man på proporsjonene og detaljene, så ser man at dette er ikke gjort av amatører.

Det er litt morsomt at Zagato endelig gjør en Iso, for det gjorde de aldri da merket virkelig levde. Da var det stort sett Bertone som ble brukt.

Men så giftet Andrea Zagato, sønn av Elio, seg med Marella Rivolta, datter av han som gjorde mange av de senere Iso-bilene – og dermed er forbindelsen til dagens bil ganske åpenbare.

Seriøst prosjekt
Det er nemlig flere paralleller med de originale Isoene også. De brukte nesten alle sammen spesialtrimmede Chevrolet-motorer. Den bilen som står i Genève nå, er mye mer enn bare et konseptskall. Den er bygget opp på et karbon-chassis fra Dome i Japan.

Le Mans standard.

Og under stealth-overflaten finner man en Callaway-bygget, opprinnelig Corvette, motor som pumper ut 997 hk. Ti trinns automat leder det hele til de Pirelli-bekledde bakhjulene. Til 100 på 2,7 og 365 km/t, forteller Andrea at det hele er simulert til.

Bilen veier ikke mer enn 1130 kg på tross av at den er ganske stor – og så glemte jeg selvfølgelig å spørre om hvor stor.

Ikke spurte jeg Harada om hvor lenge han har tenkt å holde på heller.

Riktignok vil det kunne tyde på at folk går i barndommen når de leverer drømmer som dette, men denne er tross alt så dyktig gjort at det er opplagt at denne mannen har mange flere kreative år foran seg.

Og hva mer?

Jo … Det skal snart lanseres et nytt Leica-kamera i samarbeid med Zagato, de holder på å jobbe med interiøret til et stort hotell – og, forsikret Zagato selv – det er ikke noe problem for Zagato Atelier i Rho, Milano, å håndbygge de fem eksemplarene han kan tenke seg, når kundene kommer.

Powered by Labrador CMS