Erkerivaler i tett samarbeid

Vi har vel aldri sett make til et slikt samarbeid som BMW og Mercedes-Benz skal inn i nå, samtidig som de fortsetter som konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Daimler og BMW har vært tilsynelatende erkerivaler i alle år – i hvert fall etter at BMW begynte å bygge skikkelige biler på 60-tallet (selv om det har vært en del skjulte samarbeids-samtaler der underveis – Bob Lutz har noen herlige historier om det).

Og rivaler skal de fortsatt være, forsikres vi om, selv om de skal inn i et tett strategisk partnerskap som omfatter alt det bilbransjen ser på som vitalt for industriens fremtid.

For en snau måned siden kunne vi fortelle at Daimler og BMW nå eide sine bildelingsselskaper selv, etter å ha kjøpt ut sine respektive eksterne partnere.

Vi spekulerte da om det gikk mot en storfusjon mellom Car2Go og DriveNow.

Det blir mye mer enn det, viser det seg.

«Sammen skal vi skape et enestående digitalt ecosystem ved å kombinere våre planlagte mobilitets-tjenester», sa BMWs Harald Krüger.

Dieter Zetsche, hans likemann i Stuttgart, føyde til at «Vi kan ikke overlate utviklingen av fremtidens urbane mobilitet til andre. Det vil være flere mennesker enn noensinne der ute, uten bil, men som allikevel vil ha et ønske om ekstrem mobilitet».

Uten at det er gitt noen detaljer er det med andre ord ganske opplagt at vi snakker om bytrafikk, i første omgang i hvert fall. Med andre ord, spørsmål om bildeling, om autonom nærtrafikk, og ladeinfrastruktur o.l.

De to sier at de skal jobbe sammen på fem forskjellige fagfelt, og de skal hver eie 50 % av denne nye alliansen.

Selvfølgelig kan man spekulere på hvorfor det har tatt så lang tid for den mer etablerte delen av bilindustrien å oppfatte at man må jobbe sammen for å stå mot teknologi-giganter som Uber og Lyft, for ikke å snakke om Googles Waymo.

Riktignok har vi sett mindre forsøk på allianser som at en rekke bilfabrikker (deriblant BMW og Daimler) går sammen om Ionity – et paneuropeisk lade-nettverk, eller at Audi, BMW og Daimler gå sammen om kart-tjenesten Here. Men dette har et helt annet omfang.

«Dette vil hjelpe oss til raskt å kunne skalere opp innsats der vi svært ofte har vært konkurrenter», er en felles tone i meldingene fra de to.

Men de må selvfølgelig være litt forsiktige når dette budskapet formuleres. Det hele skal jo godkjennes av konkurransemyndigheter.

Det jeg sitter og venter på nå, er at noen går ut og forteller at de skal samarbeide om autonome systemer.

For meg virker det som noe av det mest bortkastede dobbeltarbeidet ever å sitte på hver sin tue og jobbe med et system som MÅ bli felles når det en gang slippes løs på befolkningen.

Powered by Labrador CMS