Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Jaguar I-Pace Waymo

Waymo i Genève

Waymo i Genève

Jaguar hever SUV-listen

Jaguar er i en skikkelig flow for tiden. De tok heller ikke noen pause i påsken. I New York viste de sin Super-SUV, og fortalte om et spennende samarbeid.

Publisert

Det er mulig I-PACE er klodens mest spennende Jaguar for tiden. Selv om vi vel fremdeles må slå fast at forbrukernes interesse for elbiler ligger på cirka 0,9 %.

Men oppe i hodet mitt et F-PACE den mest progressive av dem. Den kan kalles mye – sexy, sporty, groovy – og hvis du leser spesifikasjonene med en viss interesse, vil du se at dette er en Lotus Elise-oppskrift med et påbygg som gjør det mulig å nyte dynamiske egenskaper sammen med hele familien og i full komfort.

I vår verden mangler den selvfølgelig allikevel noe. Et skikkelig brøl.

Men det er ikke noe problem når man har Special Vehicles Operations divisjonen. Det er de som gjør alt fra å bygge «nye» D-Typer til å gi motorer ytelse som moren deres aldri hadde drømt om.

På en hylle der lå det jo allerede en kompressormatet V-åtter på fem liter med 550 hk.

Heldigvis (kanskje de hadde tenkt på det på forhånd?) var det plass til to sylindre til der nede under det elegante panseret, og dermed har Jaguar en bil som uten problemer møter en Stelvio Quadrofoglio eller en Macan Turbo – selv den med Performance Package.

Med andre ord: Velkommen til Jaguar F-PACE SVR.

Selvfølgelig har den noe mer enn bare en annen motor, og akkurat som hos konkurrentene ser du lett utenpå at dette er noe ekstra og annerledes her også.

Masse mere luft inn og ut, panseret har fått spalter for å slippe ut varm luft, større luftinntak foran og luftåpninger på sidene slipper luft inn i hjulkassene for å kjøle bremser og minske løft.

Litt annerledes hjulåpninger og lavere karosserisider for å skape inntrykk av enda flere muskler og en skikkelig quad-pipe (8 kg lettere eksosanlegg, med aktiv, variabel låt) gir løfter om en skikkelig konsert.

Det har skjedd ting i kjøreavdelingen også. Større bremser, litt stivere fjæring (krengning redusert med 5 % sier Mike Cross, Jaguars legendariske chassisutvikler) med nyskrevet software for de adaptive funksjonene, aktiv elektronikk i diffen og skikkelige, smidde 21 eller 22 tommers hjul er med på den delen av pakken.

Både foran og bak har det kommet seter som har litt mindre lenestolpreg, men den største innvendige endringen er vel at den muntre lille roterende bryteren som løfter seg og invitere deg til å velge gir er erstattet av noe som ser ut som en girstang igjen.

Riktignok er dette skifteren fra F-Type, den med pistolgrepet, som tar altfor stor plass i midtkonsollen – men den ser da i hvert fall ut som en girspak.

Men Jaguar stanset ikke der. På NY-utstillingen dukket de også opp med noe de kalte «Next Step in Self-Driving».

Ikke alene, riktignok, og ikke med noen bil spesielt for dette formålet.

Det var Waymo-sjefen, John Krafcik som fortalte om det nye samarbeidet mellom robotkjøreselskapet (som til nå har brukt SUV-er fra Chrysler til sine piloter) og Jaguar. Han brukte alle de kjente argumentene (94 % av alle trafikkuhell skyldes dumme mennesker) som taler til fordel for selvkjøring.

Han fortalte om Weymos planer (alt fra Klasse 8 rigger til små bybiler) og fortalte at nå hadde de valgt Jaguar som deres bil i Premium-klassen.

Og selvfølgelig er det I-PACE som er valgt, og i et antall som ville gjort meg engstelig hvis jeg var norsk Jaguar-forhandler med milelang venteliste.

Krafcik skal nemlig ha ut hele 20.000 av disse bilene i løpet av de neste to årene. Da jeg satt borte hos Magna på Genève-utstillingen for noen uker siden – det er de som skal bygge bilen – fikk jeg ikke inntrykk verken av klare produksjonsplaner, eller av at man var helt enige om miksen mellom denne og F-PACE som de også bygger.

Og på veggen sto det en montasje med bilder av G-Klasse, 5-Serie, F-PACE og I-Pace – biler de skal bygge – med den illevarslende teksten: «It’s not ready, until it’s ready for the road».

Det skal bli spennende å se hvordan Jaguar kommer til å styre denne produksjonsmiksen, for det kan jo ikke være tvil om at produsenten vil tjene vesentlig mer på en F-PACE enn en I-PACE.

Powered by Labrador CMS