-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stadig litt mer overvåket
Kjøpt ny bil i dag? Da blir du overvåket litt tettere enn om du kjøpte bilen i forrige uke.
Nå hører det med til denne litt skumle innledningen – tenk nylige Face-avsløringer – at den overvåkingen du nå utsettes for, i prinsippet er der for å komme deg til hjelp hvis du ikke kan det selv.
eCall er en automatisk alarmtjeneste som trer i funksjon enten hvis du trykker på eCall-knappen selv – eller hvis du smeller sånn at den utløses automatisk.
Fra 1. april skal den nye bilen din være utstyrt med et slikt system, det vil si at den kan GPS-posisjoneres og at den skal kunne kommunisere over mobil-nettet.
I Norge er det bestemt at disse nødanropene skal betjenes av brannvesenets 110-sentraler, mens det i resten av Europa stort sett er politiets nødnummer 112 som tar seg av dette.
I tillegg til den automatiske taleforbindelsen som opprettes mellom kjøretøyet og nødsentralen når alarmen utløses, overfører bilen også automatisk et datasett med opplysninger om ulykken.
Disse dataene inkluderer for eksempel tidspunkt, lokalisering, kjøreretning og beskrivelse av kjøretøyet.
Det vil kunne opprettes taleforbindelse fra sentralen til bilen også – hvis det ikke er noe svar fra ulykkesstedet kan man i hvert fall regne med at det har vært en skikkelig smell.
Datatilsynet har vært tungt inne i planleggingen av det nye systemet (du finner en solid orientering her), men det knytter seg selvfølgelig også andre bekymringer til denne form for kommunikasjon.
I tillegg til muligens å redde liv nå og da, er dette samtidig en gavepakke til bilindustrien.
Fremdeles er de offisielle signaler at EU-systemet gjerne vil ha uavhengige verksteder – derfor er blant annet det såkalt Gruppeunntaket fremdeles levende.
Men nå som bilene blir mobile telefoner kan de selvfølgelig fort utvikle seg til telematikk-sentra (hvis de ikke er det allerede) som bare bilprodusentene kan kommunisere med.
Tenk for eksempel: prediktivt vedlikehold ved å overvåke alle systemer og kommunisere tilstanden til ettermarkeds-kreftene. Favorittverkstedet ditt borte på hjørnet har ikke en mulighet til å bryte gjennom denne kommunikasjonsdøren.
Bilprodusenten kan også sørge for at nødanropet inneholder beskjed om kilometerstand, servicehistorie og andre detaljer som kan skape en sterk fordel når det gjelder å tilby service- eller taue-assistanse.
BMW og Mercedes er blant dem som har slike systemer allerede. Antakelig har du, allerede da du skrev under nybil-kontrakten, gitt tillatelse til at forhandleren benytter seg av informasjoner fra slik «avlytting».
Men det stopper ikke der.
Med 1984-konspirasjoner i bakhodet kan det jo nevnes at det på innenriksministernivå i Europa allerede er foreslått at det skal bli lettere å få lov til å gå inn og lytte på samtaler i biler – for å bekjempe terror!
Mikrofonen er jo allerede montert, det er ikke særlig problematisk å få aktivert den fra den andre enden.
Antakelig skal vi ønske eCall velkommen, men det er naivt å tro at den ikke kan komme til å vise noen skyggesider med tiden.