img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Folkets elbilfavoritt
Påskemåneden handlet i hovedsak om mirakelet som førte til at Nissan maktet å kverne ufattelige 2172 Leaf gjennom registreringsapparatet. Selv Tesla satset friskt for å bli først og størst i mars, men måtte gi opp.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mars ble elbilenes måned – igjen. Dessuten kommer Nissans norske organisasjon og mange av deres kunder til å huske årets påskemirakel: 2172 Leaf ut på veiene i den første hele måneden bilen har vært tilgjengelig. Nest best i dette århundret er Volkswagen med 1713 Golf i april 2016.

Mest valgte uansett klasse
Det burde være unødvendig å si at Nissan Leaf akkumulert naturligvis også er landets mest foretrukne personbil.

Med en anslått gjennomsnittspris rundt 300.000 kroner, inkludert frakt og ekstrautstyr, representerer Leafene bare i mars en omsetningsverdi på 650 millioner kroner.

Totalt 14.401 nye personbiler er et godt stykke unna mars-rekord, men at 5362 av dem var batterielektriske har aldri skjedd på en enkelt måned før. Likeledes har aldri tidligere elbilenes andel av totalsalget passert 30 prosent-grensen. I mars var den hele 37,2 prosent. Taper er nok en gang dieselbilene.

Drakamp
Måneden startet med en kamp dratt i gang av Tesla om å bli først og størst i mars. Godt hjulpet av innleid transport, mange av kjøretøyene ganske langt unna norsk veitrafikkstandard, pøste Tesla på med biler tatt inn over Göteborg havn.

Knut Arne Marcussen, Nissans norske informasjonssjef, nektet for at de store Leaf-volumene som etter hvert begynte å bli synlige i OFVs uketall handlet om noen form for konkurranse, men Marcussen vedgikk at mange i organisasjonen stod tidlig opp om morgenen og jobbet lange dager for å komme i mål.

Det er imidlertid ikke første gang to batterielektriske biler topper registreringsstatistikken. Senest skjedde det i desember. Juleunderet sto Tesla for med Model X på topp foran Model S og samlet volum på 2455 biler. Intet annet elbilmerke har maktet det før eller siden.

Samlet bilsalg ligger så langt 11,6 prosent bak fjoråret, men dette kan være jevnet ut innen april er omme.

Personbiler i 2018

Modell

Mars

Jan-mars

1. Nissan Leaf

2172

2998

2. Tesla Model X

727

885

3. VW Golf

697

2105

4. Tesla Model S

676

814

5. BMW i3

528

1519

6. Mitsubishi Outlander

463

820

7. Volvo V90

453

1151

8. Renault Zoe

347

768

9. Volvo XC 60

339

721

10. Toyota Rav4

295

797

11. Hyundai Iconiq

251

651

12. Toyota Yaris

250

867

13. Mercedes GLC

241

473

14. Skoda Octavia

233

641

15. Toyota C-HR

219

613

 

Elbiler i 2018

Modell

Mars

Jan-mars

1. Nissan Leaf

2172

2998

2. Tesla Model X

727

885

3. Tesla Model S

676

814

4. BMW i3

528

1519

5. VW e-Golf

433

1419

6. Renault Zoe

347

768

7. Hyundai Ioniq

194

541

8. Kia Soul Electric

94

289

9. Opel Ampera-e

48

91

10. Mitsubishi i-MiEV

38

40

Kilde: OFV.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: