-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppskrift: Lin og sukker
Studentene som har bygget den kaller den verdens første sirkulære bil. Sirkulær, som i evig rundgang. Som vannet.
Selvfølgelig bunner denne merkelige innledningen i noe som skal være bærekraftig.
Du er ikke student ved det tekniske universitetet i Eindhoven uten at det du gjør der er bærekraftig.
Og når de nå har bygget en elektrisk bybil, som heter Noah, kan du være sikker på at den er bærekraftig.
I hvert fall til et visst nivå. For vi har jo både elmotorer på til sammen 15 kW her og en smart, modulbasert batteripakke som er stor nok til å gi bilen en rekkevidde på 240 km og en toppfart på 100 km/t.
Pluss smart-telefonoperert fjernbetjening av dørene. Bærekraftig det også?
Men det som virkelig er bærekraftig er altså karosseri og chassis. Fremstilt av biomasse-materialer.
På bildene ser det ut som plattformen er bygget opp av bølgepapp-plater.
Det er ikke langt unna, de er fremstilt av biomasse (omtrent som gamle Trabant), men der man før trengte spor av polypropylen (som er et fy-materiale i denne sammenheng) bruker man nå et materiale fremstilt etter en ny oppskrift som går på litt lin og litt sukker-rør.
Studentene som står bak lille Noah har hatt litt praksis på dette området tidligere. Det hele har hatt utgangspunkt i innsats i Shell Eco Maraton, klasse for Urban Concept – der noen av bilene faktisk også ser ut som lille Noah gjør.
Men etter hvert ble studentenes skaperevne for begrenset av konkurransens tekniske reglement, syntes de. Det var derfor de bestemte seg for å hoppe av økonomi-løpet og heller bygge en bil de kanskje kunne få ut på gaten.
Så det neste nå er å få skilter på den.
De vet antakelig hvordan de gjør det.
Dette er nemlig den femte bilen som kommer fra gruppen på dette universitetet. Den forrige het Lina – ikke noen bombe, kanskje, at den også inneholdt en god porsjon lin.