-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det nærmer seg ny Defender
Selv om produsenten har strukket seg langt for å skjule hva dette er, er ikke våre spionfotografer det minste i tvil.
Dette er en bil fanskaren har ventet lenge på – en ny generasjon av Land Rovers klassiske Defender. Modellen har vært på markedet siden tidlig på 1980-tallet og har sine røtter tilbake til den originale Land Rover fra 1948.
Vi møtte den som konsept så langt tilbake som i 2011, ikke bare ved én anledning.
I desember 2015 fikk vi beskjed om at de siste bilene skulle produseres måneden etter, men jammen dukket den nok en gang opp i et begrenset opplag nå sist i januar. Skal vi tro at det var aller siste gang? Neppe!
Vi har sett mange rare bastarder som har vært benyttet til testing, men denne er blant de mest spektakulære.
Når du ser bilen forfra og bakfra ser den ut som en vanlig Range Rover Sport, men ta en titt fra siden, så ser du at akselavstanden er kappet og at bakdørene er bitte små.
Jeg kan tenke ingeniørene har ledd godt mens de kreerte denne bastarden som «tilfeldigvis» er ganske lik en 90-serie tredørs Defender i format. Du kan regne med at produksjonsutgaven denne danner grunnlag for, også får tre dører.
Men det kommer også en lengre 110-serie med fem dører, og ganske sikkert også flere varianter.
Det er ikke lett å erstatte en klassiker som Defender, så det er ikke rart at dette prosjektet tar lang tid. Man skal beholde de unike terrengegenskapene, samtidig som man møter nye standarder med hensyn til sikkerhet, komfort og støydemping.
Dessuten må man være forsiktig med design for ikke å støte menigheten fra seg. På toppen av det hele skal man tjene penger på en modell med meget begrenset volum.
En sentral kilde medgir til Automedia at design og tekniske løsninger nå er så godt som spikret, og at han har kjørt en prototyp med nærmest identisk spesifikasjon som produksjonsmodellen får.
Nå er ikke denne kilden akkurat uhildet, men han sier den nye bilen blir sensasjonell, også i forhold til aktuelle konkurrenter, og da sikter han nok primært til nye G-Klasse.
Nye Defender vil i større grad enn den utgåtte modellen dele komponenter med sine søsken, og bygges på samme samlebånd.
Den skal bygges på en fleksibel plattform, og bruk av aluminium og lette materialer skal sørge for en betydelig vektreduksjon samtidig som strukturen forsterkes.
Land Rover vil også lansere kraftig motoriserte versjoner for kresne kunder i Kina og Russland som i dag gjerne velger en Mercedes-AMG G-Klasse. Delehyllen til Jaguar Land Rover er jo full av lystige alternativer, så det burde være en enkel match.