Haval kompletterer SUV-rekken - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Fra før har Haval en SUV-serie som strekker seg fra kompakte H1 til fullvoksne H9, og med nye H4 tetter de nå det siste hullet i tallrekken.

Når man opererer i et 28-millioners marked har man trolig nok med å forsyne hjemmemarkedet, men Haval har et uttalt mål om også å selge sine produkter på eksport.

De har så vidt begynt i noen markeder – blant annet Australia hvor de har vært representert siden 2009 som første kinesiske merke. De er også begynt å snuse på Europa gjennom markeder som Russland og Bulgaria.

Great Wall har i tillegg registrert merket Wey for mer luksuriøse SUV-er. De var faktisk representert på bilutstillingen i Frankfurt sist høst med både produksjonsbil og et spennende konsept.

Selv med meget begrenset eksport klarte deres bestselger Haval H6 å innta femteplassen – mellom Hyundai Tucson og Nissan Qashqai – blant verdens mest solgte SUV-er i 2017

Europeisk format
Haval H4 er en mid-size SUV basert på konseptbilen HR-02 som ble vist på Auto China i 2016. 

Den skal leveres med to alternative turbo bensinmotorer – en 1,3-liter med 139 hk og et dreiemoment på 225 Newtonmeter samt en 1,5-liter med 169 hk og 285 Nm.

Bilen har en lengde på 4,420 meter, en bredde på 1,845 meter og en høyde på 1,695 meter over en akselavstand på 2,660 meter.

Om vi sammenligner med Norges mest solgte SUV i fjor, RAV4, finner vi at de to har ganske like mål (4,60 x 1,84 x 1,66) bortsett fra lengden. Akselavstanden er tilnærmet identisk.

Moderne
Interiøret er moderne med 14-tommers infotainment-skjerm sentralt på dashbordet og LCD-skjerm bak rattet i stedet for tradisjonelle instrumentklokker.

Den skal utstyres med 360-graders kameraer, filskiftvarsler, dekktrykkmonitor og p-sensorer foran og bak. Haval Connected telematikksystem kan speile smartfonen din.

Og dersom du nå tenker at dette ser da riktig så lovende ut, så må jeg dessverre opplyse at modellen kun skal selges på det kinesiske markedet.

Men det er nok bare et tidsspørsmål før kinesiske biler får fotfeste også på vårt kontinent, de har jo blant annet en rekke spennende elbiler i Midtens Rike

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: