-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Haval kompletterer SUV-rekken
Haval er Great Walls SUV-merke, og ikke noen hvem som helst. De er nemlig det mest solgte SUV-merket i Kina med årsvolum på nesten en million biler. Nå lanseres en ny modell som burde passe perfekt for Europa.
Fra før har Haval en SUV-serie som strekker seg fra kompakte H1 til fullvoksne H9, og med nye H4 tetter de nå det siste hullet i tallrekken.
Når man opererer i et 28-millioners marked har man trolig nok med å forsyne hjemmemarkedet, men Haval har et uttalt mål om også å selge sine produkter på eksport.
De har så vidt begynt i noen markeder – blant annet Australia hvor de har vært representert siden 2009 som første kinesiske merke. De er også begynt å snuse på Europa gjennom markeder som Russland og Bulgaria.
Great Wall har i tillegg registrert merket Wey for mer luksuriøse SUV-er. De var faktisk representert på bilutstillingen i Frankfurt sist høst med både produksjonsbil og et spennende konsept.
Selv med meget begrenset eksport klarte deres bestselger Haval H6 å innta femteplassen – mellom Hyundai Tucson og Nissan Qashqai – blant verdens mest solgte SUV-er i 2017.
Europeisk format
Haval H4 er en mid-size SUV basert på konseptbilen HR-02 som ble vist på Auto China i 2016.
Den skal leveres med to alternative turbo bensinmotorer – en 1,3-liter med 139 hk og et dreiemoment på 225 Newtonmeter samt en 1,5-liter med 169 hk og 285 Nm.
Bilen har en lengde på 4,420 meter, en bredde på 1,845 meter og en høyde på 1,695 meter over en akselavstand på 2,660 meter.
Om vi sammenligner med Norges mest solgte SUV i fjor, RAV4, finner vi at de to har ganske like mål (4,60 x 1,84 x 1,66) bortsett fra lengden. Akselavstanden er tilnærmet identisk.
Moderne
Interiøret er moderne med 14-tommers infotainment-skjerm sentralt på dashbordet og LCD-skjerm bak rattet i stedet for tradisjonelle instrumentklokker.
Den skal utstyres med 360-graders kameraer, filskiftvarsler, dekktrykkmonitor og p-sensorer foran og bak. Haval Connected telematikksystem kan speile smartfonen din.
Og dersom du nå tenker at dette ser da riktig så lovende ut, så må jeg dessverre opplyse at modellen kun skal selges på det kinesiske markedet.
Men det er nok bare et tidsspørsmål før kinesiske biler får fotfeste også på vårt kontinent, de har jo blant annet en rekke spennende elbiler i Midtens Rike.