-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Flere italienske fra Vietnam
Det sterkt ekspanderende bilmerket VinFast fra Vietnam har fortalt både om to nye modeller og om hvem de skal fabrikk-samarbeide med.
Vi har allerede fortalt om hvordan demokratiet seiret da VinFast bestemte hvilke modeller som skulle være deres to første. De hentet inn designforslag fra en rekke Torino-baserte design-selskaper og lot publikum stemme over hvilke som ble foretrukket.
Kanskje ikke noe sjakktrekk, publikum har vel ikke alltid den type smak som er kompetent på å vite hva man skal like om fire år.
Men heldigvis har VinFast gardert seg, alle de utvalgte prosjektene skal overlates til Pininfarina for videre bearbeiding.
Det viser seg i hvert fall at Italdesign – nå uten far og sønn Giugiaro – er best som publikumsfriere. De to første som ble valgt, en sedan og en SUV, kom derfra.
Og nå viser det seg at også de to nye kandidatene også kommer fra Italdesign. To superminier, hvorav den ene, den grønne, skal være batterielektrisk.
Så her har Italdesign sittet i den ene enden av byen og gitt Vietnam forslag som ble folkelig foretrukket med god majoritet, mens Pininfarina sitter i den andre enden og skal gjøre en produksjonsversjon – mange år frem i tid – av dem.
Hvor lang tid det vil ta vet vi ikke foreløpig. Vi får vel høre mer om det når de presenterer seg for første gang på Paris-utstillingen til høsten.
Men VinFast har jo sikret seg i mange ender, blant annet ved å kjøpe konstruksjoner fra BMW og ved å koble seg tett opp mot blant andre Bosch.
Nå forteller de også at det er Magna (østerriksk Jaguar / Mercedes / BMW-bygger) som skal stå for det komplette test & utviklings & engineering arbeidet – helt frem til lanseringsperioden.
«Ved å bruke virtual engineering metoder vil Magna kunne bidra til utviklingen av den komplette plattformen på bare 12 måneder» sier Günther Apfalter, President for Magna International Europe.
De helt nye modellene fra den helt nye produsenten skal bygges i en helt ny fabrikk i Haiphong – en havneby nordøst i landet.
Og – jeg kan ikke dy meg, har du hørt et bedre navn – dette er en by som ifølge lokale nettopplysninger ligger i den av Vietnams administrative regioner som heter Dong Bang Song Hong!