Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. (Foto: Øivind Skar)

Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. (Foto: Øivind Skar)

Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. (Foto: Øivind Skar)

Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. Hyundais Christian Stenbo var den første som fikk lade. (Foto: Øivind Skar)

Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. Hyundais Christian Stenbo var den første som fikk lade. (Foto: Øivind Skar)

Fra åpningen av Fortums lynladestasjon i Ås kommune. På bilder Elbilforeningens formann Christina Bu. (Foto: Øivind Skar)

Strømmen koblet til første elbil-lynlader

Fortum har åpnet landets første lynladestasjon med 150 kW kapasitet og klartgjort for ladehastighet opp til 350 kW. Den nye ladefartstadarden på 150/350 kW rulles nå ut i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Større ladefart er på vei inn i det norske elbilmarkedet etter at Fortum har satt i drift landets to første ladepunkter med 150 kilowatt ladefart ved Shell Nygårdskrysset i Ås kommune sør for Oslo. Om kort tid åpnes to nye punkter med samme ladefart hos McDonalds, bare et steinkast unna.

Ladestasjonene er allerede klargjort for videre utbygging til 350 kW. Med så høy ladefart tankes under ellers optimale forhold 250 kilometer rekkevidde på bare ti minutter.

Ladefarten må opp
– Høy ladefart er kjempeviktig med tanke på fremtiden, så disse laderne står for elbil 2.0. Køtiden ved laderne må ned, særlig i helgene, og da må ladefarten opp, sier elbilforeningsformann Christina Bu.

Med unntak av Teslas egne superladestasjoner og Grønn Kontakts halvt år gamle testladestasjon i Lier med 120 kW ladefart, har alle ladestasjoner til nå kun levert inntil 50 kW strøm.

Samme pris
2018 blir året dette endres. Fortums Stian Mathisen påpeker viktigheten av å ligge i forkant av elbilutviklingen med operative lynladestasjoner når bilprodusentene er klar med teknologi for større ladefart.

– Siden det er så få biler som foreløpig kan utnytte ladefarten, velger vi å beholde prisen på 2,50 kroner per lademinutt, sier Mathisen.

Hvordan prisingen av større ladefart blir i fremtiden diskuteres nå. Fortum vurderer å innrette ladestasjonene slik at kunden selv bestemmer ladefarten ut fra hva vedkommende ønsker å betale: lynladefart til høyere pris eller normal ladefart til normal pris.

Mer kapasitet
Nok en gang med unntak av Tesla er det kun to bilmodeller som allerede svelger høyere ladefart enn 50 kW. Hyundai Ioniq tar under gunstige forhold i mot 70 kW og Kia Soul 62,5 kW. Hyundai Kona og Jaguar I-Pace blir de første bilene som CCS-lader 100 kW. Begge er på plass i sommer, Kona allerede i juni. Så kommer Audi e-tron mot slutten av året som første med 150 kW ladefart.

Porsche antyder fra 2020 å akseptere 350 kW ladefart.

Fortum er slett ikke alene om å tenke hurtig.

Bygger ut
– Ionitys tre første CCS (Combined Charging System) pilotstasjoner skal være i drift i år og vil bli etablert i Rygge i Østfold (E6), Dal nord for Gardermoen (E6) og i Kjerlingland i Aust-Agder (E18). Hver lokasjon får minst seks ladepunkter, sier Jan Haugen Ihle, regionsjef for Norden og Baltikum i Ionity - et selskap som eies av de tyske bilprodusentene.

– Ved å gå fra dagens 50 kW ladefartstandard og rett på 350 kW, understreker vi vår intensjon om å bygge ut et ladenettverk som gjør det mulig å lade raskt langs hovedveinettet slik at elbilen kan brukes til langdistansekjøring, poengterer Ihle.

Fortum drifter nå 1200 ladepunkter i Norge hvorav 500 hurtigladepunkter. Kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening opplyser at det i dag er 9500 offentlige ladepunkter inkludert snaut 1300 hurtigladepunkter medregnet Teslas cirka 400 superladepunkter.

Powered by Labrador CMS