-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fra virtuell til race taxi
Denne bilen startet sin tilværelse i PlayStation. Nå er den realisert, om enn i bare ett eksemplar.
Bilen med det enkle navnet «Audi e-tron Vision Gran Turismo» ble opprinnelig designet kun for virtuell racing på PlayStation 4. Men så begynte tankene å spinne.
Nå er bilen realisert og til helgen gjør den sin entré. Det skjer under Formel E-løpet i Roma hvor den skal benyttes som taxi for Audis gjester.
– E-mobilitet er i rask vekst. Det er årsaken til at vi som første tyske bilmerke entret Formel E i 2017, sier Peter Mertens, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling i Audi AG.
– Motorsport er vårt «utviklingslaboratorium», og der utvider vi stadig vår kunnskap på dette feltet under de mest ekstreme forhold. Med e-tron Vision Gran Turismo racing-taxi forvandler vi elektrisk mobilitet til en spennende opplevelse for våre kunder og gjester, midt i noen verdensmetropoler, sier han.
Ansatte ved Audis pre-produksjonssenter utviklet og bygde denne unike bilen i løpet av 11 måneder basert på den virtuelle PlayStation-modellen.
Audi har samarbeidet med Sony og Polyphony Digital, skaperne av Gran Turismo, i snart 20 år. Den virtuelle bilen ble utviklet i forbindelse med en konkurranse i anledning spillets femtenårsjubileum.
Mange bilprodusenter deltok i konkurransen, og flere av bilene er siden bygget i fullskala-modeller og presentert på messer. Men ifølge Audi er deres modell den første som er realisert for bruk på racerbaner.
Audi har bevisst hentet designelementer fra legendariske Audi 90 quattro IMSA GTO som gjorde stor suksess på amerikanske baner i 1989 med førere som Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood og Scott Goodyear.
Løpsbilen, som systematisk benyttet lettvekts konstruksjon og firehjulsdrift paret med en kraftig femsylindret turbomotor, var milevis foran sine konkurrenter.
Audi e-tron Vision Gran Turismo har selvsagt også permanent firehjulsdrift, helelektrisk e-tron quattro med variabel kraftfordeling til hvert enkelt hjul.
Tre elmotorer, hver med en effekt på 200 kW, driver konseptbilen. To av motorene sitter ved bakakselen og den tredje foran. De gir en samlet effekt på 600 kW (815 hk), og når bilen veier 1450 kg blir det bare 1,78 kg «å flytte på for hver hest».
Det gjør bilen spurtrask – null til hundre går unna på 2,5 sekunder.
Konseptbilen skal brukes på alle europeiske runder av Formel E og ved en rekke andre begivenheter i 2018. Til å kjøre bilen benytter Audi tidligere DTM-fører Rahel Frey fra Sveits og Le Mans-vinner Dindo Capelli fra Italia.