-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Flere detaljer om Audi e-tron
I løpet av de siste årene har Audi sluppet stadig flere detaljer om sin første elbil. Nå får vi vite rekkevidden.
La oss starte med rekkevidden som hittil har vært omtalt i ganske svevende ordelag. Nå får vi vite at den er 400 kilometer basert på den nye målestandarden WLTP som er mer realistisk enn den gamle NEDC-standarden.
Men du skal nok fortsatt kjøre under ideelle forhold for å komme deg 40 mil på én lading, samtidig som du er forsiktig med bruk av klimaanlegg og annet energislukende utstyr.
Når batteriene nærmer seg «tomme», kan du lade dem opp i løpet av en halvtime – forutsatt at du finner en av foreløpig svært få hurtigladere med 150 kW kapasitet fra Ioniti eller en annen operatør.
Les også: Strømmen koblet til første elbil-lynlader
De er det foreløpig ikke mange av, men ved utgangen av 2018 lover Ioniti at det skal være 200 operative stasjoner, hver med plass til seks biler. Og så foreligger det planer om å ha 400 stasjoner operative innen utgangen av 2020, langs viktige hovedveier og med intervaller på rundt 120 km.
Les også: Over tusen så e-tron da den var på Norgesbesøk
Bilen kan også benytte de fleste av de 65.000 ladestasjoner som finnes i Europa i dag (CCS standard), men da trengs det vesentlig lengre tid for å «fylle» batteriet med en kapasitet på 90 kWt.
Audi vil tilrettelegge slik at det blir enkelt å benytte dagens ladere med kapasitet på 11 til 150 kW med ett enkelt kort. Med funksjonen Plug & Charge som lanseres i 2019 blir også kortet overflødig – da vil bilen kommunisere direkte med ladestasjonen for å få tilgang.
Når en langtur planlegges, enten i myAudi appen eller direkte i bilens navigasjonsanlegg, får sjåføren opp en rute med foreslåtte ladestopp. Navigasjonen tar ikke bare hensyn til batterikapasiteten, men også til trafikksituasjonen.
De fleste vil lade bilen sin hjemme, over natten. Ved standard 230 Volts anlegg får man en hastighet på 2,3 kW, men om man installerer en 400 V kontakt kan man i prinsippet komme opp i 11 kW, men neppe i praksis. I så fall fullades batteriene på cirka 8,5 timer. Bilen kan også oppgraderes for dobbel ladehastighet.