A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering
A/F Smørekoppen - Troll 7
Foto: Smørekoppen Engineering

Nytt Troll presentert

I går var det stor presentasjon av en "continuation"-versjon av Norske Troll. Nydelig bil. Vi venter spent på beskjed om produksjon.

Publisert Sist oppdatert

Det var vanvittig mange flere folk samlet utenfor hovedbygningen på NTNU i går for å se 2018-utgaven av Troll, enn det var da skaperne av den opprinnelige Troll parkerte utenfor Stortinget for vel 60 år siden.

Det kan kanskje tyde på at tiden nå endelig er inne for å sette bilen i produksjon?

Som vi allerede har fortalt er det en spesiell gruppe NTNU-studenter som har bygget opp en syvende Troll, denne gang uten tak.

Det er mange presedenser for at slikt er greit. Continuation heter det når bilfabrikker henter opp 50 år gamle chassisnummerserier og gjenskaper de gamle bilene. Jaguar og Aston Martin er blant dem som står i spissen for slikt.

Kundene står i kø for dem, og bilene blir betraktet som «ekte».

Her er historien nesten parallell. Etter fem bygde biler gikk Troll-konsernet konkurs i 1958.

Harald Aspheim kjøpte det han fant av chassis, komponenter, støpeformer og dokumenter.

Han hadde så vidt nok til å bygge en sjette Troll – ikke helt etter boka riktignok, blant annet hengslet han dørene i forkant. Han mangler støpeformen til dem, måtte mekke den avdelingen selv, og dermed moderniserte han det hele litt.

Denne syvende er modernisert enda mer, den er nemlig blitt en elegant cabriolet. Men med full «godkjennelse» fra originalprodusenten.

Harald Aspheim har oppbevart alle Troll-restene, og da barnebarnet og NTNU-student Håvard Teigen fortalte bestefar at de var en gruppe som gjerne ville bygge en Troll nummer 7, fikk de hans helhjertede tillatelse.

Riktignok ble planene litt modifisert etter hvert. Da prosjektet for alvor kom på bordet, høsten 2016, var nemlig planen også å gjøre den dampdrevet. Det viste seg å bli litt for ambisiøst, så man endte med å bygge det hele på en Boble-plattform.

I går ble den nydelige bilen hele fremvist for allmuen - til stor applaus. Hvorfor har ingen sett før at denne opprinnelig tyske Trippel-designen nærmest tigget om å bli en cabriolet?

Jeg regner med at investorene vil stå i kø.

Kos deg med denne flotte videoen fra prøvekjøringen av Troll 7

Powered by Labrador CMS