img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Asymmetrisk DS
Egentlig så det ut som et forslag til en spill-bil, men teksten som følger med antyder at noen mener alvor!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er DS som dukker opp i Beijing med noe som ser ut som et resultat av et gutteroms våte drøm.

DS X E-Tense heter prosjektet, og E’en forteller selvfølgelig at dette er elektrisk.

Ganske naturlig – det er lenge siden vi fikk beskjed om at DS er det merket i PSA-gruppen som skal være kjappest ute med den full-elektrifiserte overgangen.

Akkurat denne elbilen skal ikke på banen før i 2035 – ifølge meldingen som følger med skissene.

Den første el-modellen ut blir DS3 Crossback som vi nylig viste spionbilder av

Alle som tror på en asymmetrisk bil, med til sammen 1350 hester, der du enten setter deg i det åpne førersetet dersom du vil kjøre selv, eller synker ned i den lukkede boudoir-avdelingen hvis du (og partner, der er det plass til to) vil bli kjørt av en robot – alle dere to kan rekke opp armene deres nå.

Som passasjerer skal dere altså synke ned i noe som virker som en «utslått fuglevinge» omgitt av rødt og vakre trematerialer og metall. Ikke spor av et instrument – ikke noe synlig infotainment-stash heller – bare en kaffemaskin!

Men jeg er ikke sikker på at jeg vil like et gulv av glass. Jeg trenger ikke å se alle gropene vi kjører over.

Men det er selvfølgelig også ting her som er verdt å se nærmere på. Den gjennomgående bruken av X-former, for eksempel. De gøyale lysene. Og en del av materialene er også spennende, karosseri med «hukommelse» for eksempel – selvreparerende til en viss grad.

Husker du DS viste en annen E-Tense på Genève-utstillingen i 2016?

Motoravdelingen er slik vi ser det på mange biler i dag. En «normal» versjon, 530 hk her, men med 1350 hk når du virkelig vil kjøre selv. Split Power. Fortrinnsvis til trackdays, regner jeg med.

Men samtidig er det underlig at, for bare å ta et eksempel, opphengningen består av skru- og torsjonsfjærer. Ikke spor av aktiv hydraulikk så langt øyet kan se. Vi snakker DS og vi snakker 2035, gjør vi ikke?

Imidlertid kan jeg forstå det når Thierry Metroz, Designsjef hos DS, sier at dette er en reaksjon mot alle de identisk gørrkjedelige mobilitetskonseptene som har dukket opp i det siste. Og at ikke noe kan være fjernere fra en bildeling-tankegang enn denne.

Da kan vi altså se på den som en vellykket, humoristisk flip.

Men jeg er redd det ligger noe mer bak. Den virkelige bilen skal vises i Beijing blir vi fortalt, og der har DS-salget sunket med nesten 50 % i fjor. De trenger trøkk. (Men foreløpig har vi ikke sett snurten av bilen på messa.)

Jeg er stygt redd for at kineserne ikke har den type humor som vil sende DS-salget til himmels når de endelig har forstått at denne bare er et stunt.

SE VIDEO AV BILEN HER

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: