img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Golf GTI med ekstra krutt
VW bruker Wörthersee-arrangementet til å vise en 290-hesters Golf GTI.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

VW-treffet i Reifnitz am Wörthersee er kanskje verdens mest kjente Volkswagen-arrangement. Her møtes tusenvis av VW-entusiaster for både å vise frem egne bygg og for å studere et uendelig antall morsomme, sære og unike VW-bygg.

Dette har ikke gått Volkswagen sentralt hus forbi – heller tvert imot. De har derimot omfavnet treffet, og bruker det hvert år til å vise artige konsept i både VW-, Skoda- og Audi-form.

Hva sier du til en pickup basert på Skoda Fabia? Eller en Audi Q3 med campingtelt sprettende ut av bagasjerommet?

Årets store VW-konsept er derimot litt mer jordnært, og kommer etter alle solemerker i produksjon mot slutten av året.

Golf GTI TCR Concept er navnet, og bilen er som navnet indikerer en hyllest til racing-serien TCR, hvor Golf er en av bilene som kjøres.

Les også: Norske Stian Paulsen satser hardt i TCR-serien

Ikke raskest eller kraftigst
Noen steder vil du kanskje finne overskrifter som «raskeste GTI noen sinne» eller «kraftigste Golf GTI», men det er feil. Golf GTI Clubsport S fra 2016 har mer effekt enn denne TCR-utgaven (310 mot 290 hestekrefter), og toppfarten er den samme (264 km/t).

Toppfarten på denne TCR-modellen er kun tilgjengelig dersom du spesifiserer oppheving av 250-begrensningen ved bestilling (selv om det sikkert kan gjøres med litt elektronikk-magi senere også).

Men vent nå litt … Bestilling? Er ikke dette et konsept?

Jo, det er det. Men Volkswagens salgssjef Jürgen Stackmann er sitert på følgende: «Mot slutten av året ønsker vi å gjøre denne visjonen til virkelighet».

Med andre ord: Bilen kommer, den.

Dessuten – ingen offentliggjør et konsept for så å snakke i spesifikke termer om utstyr som kan bestilles med bilen uten at den kommer for salg rimelig snart.

Bestiller du den med «Vmax limiter removal» får du også med 19-tommers hjul og et dynamisk sports-chassis som justeres med et tastetrykk.

Egne TCR-detaljer
For å skille bilen fra andre GTI-modeller har VW endret frontfangeren noe, og lagt til en diskret TCR-logo rett foran bakhjulet. Mindre diskret er bikube-mønsteret på dørene og bakskjermen – et mønster hentet fra TCR-logoen.

Innvendig har GTI TCR naturligvis et klassisk rutete setemønster (hvem i all verden bestiller en GTI med skinnseter når standardsetene er så tøffe?), annerledes enn i ordinære GTI-modeller, men likevel kult.

Og som prikken over i-en projiseres en TCR-logo på bakken når dørene åpnes.

Vi aner ingenting om priser, leveringsdatoer eller antall biler som skal bygges (Clubsport S var blant annet begrenset til 400 biler) – men bilen kommer. Det kan vi i hvert fall være sikre på.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: