Løp og kjøp: Priseksplosjon på nye biler

Prishopp på 20-30 prosent. Kanskje enda mer. Det blir virkeligheten nå myndighetenes nye avgifter basert på målemetdoen WLTP slår inn den 1. september. Norsk bilsalg har aldri opplevd maken.

Publisert Sist oppdatert

Bare ta to helt konkrete eksempler:

  • En Peugeot 208, 82 hester, som du i dag kan få for ca. 190.000 kroner vil gå opp med 48.000 kroner.
  • Eller en 508 GT, 180 hk, fra den samme familien: I dag 492.000 kroner. Opp 123.000!

Ikke fordi den plutselig ble mer grisete i avføringen den 1. september.

Nei.

Men fordi hverken myndigheter eller de tyngste aktørene kan ha sett klart hva som er i ferd med å treffe en stor og viktig samfunnsaktør.

Du tror dette er spøk?

Det er en slags komedie, ja. En tragikomedie. Men jeg lover: Denne er bankers.

Det hele startet med at til slutt oppdaget også politikerne noe alle andre visste, nemlig at de utslipps- og avgass-målingene som ble gjort i laboratoriet ikke stemte med virkeligheten.

Den målemetoden het NEDC.

Så bestemte Europa at man skulle innføre en ny målemetode: WLTP, som skulle bidra til å gi et sannere bilde av virkeligheten.

Alle så frem til at forbruket, og dermed CO2-utslippet, ville gå opp, for da ville vi – publikum – skjønne mer av hva en ny bil egentlig presterte. Ingen skulle lure oss (like mye).

Men problemet kan bli når noen betaler store deler av bilavgiften i forhold til avgassmengden.

Dette problemet er ekstremt påtrengende i Norge der en meget stor del av engangsavgiften er den som beregnes av CO2-mengden (som altså følger helt parallelt med forbruket).

Det tok en stund før det gikk opp for de berørte at dette fort betydde 20-30% prisoppgang. På noe som hverken hadde større verdi eller var mer miljøvennlig enn i går. Men myndighetene valgte en grei vei ut, som bilbransjen av en eller annen grunn har stilt seg bak.

Man gjør en omregning av WLTP-tallene som kan få ned skadevirkningene litt – men regn trygt med mer enn 20% prisøkning på biler med eksos fremover.

Dette var den enkle forklaringen.

Du kan godt få en komplisert også. For eksempel: Bestill en moderat bil i dag, diesel, 4x4, 113g CO2 som er testet etter WLTP. Den vil ha et CoC-dokument tilbakeregnet med CO2MPAS til NEDCCorr/NEDC2.0 (hallo!). Da blir CO2 tallet 135 og prisstigningen nesten 50.000.

Men ikke bare det! Bestill en bil som skal produseres frem i tid. Bommer noen på produksjons-kvote eller -tid blir bilen kanskje 200.000 kroner dyrere enn kunden fikk oppgitt, fordi bilen produseres en uke senere og får et annet CoC-dokument.

Dette er imidlertid ikke noe du og jeg verken skjønner eller behøver vite. Men det fortvilte er at den hyggelige bilforhandleren din, som har gjort en kjempejobb i alle år, vet det heller ikke.

Det er – tro det eller ei – få bilimportører som er såpass fremoverlente som Peugeot-importøren og som kjenner prisen på sine produkter fire måneder frem i tid. Og noen av de få som faktisk vet det, nekter å kommunisere sjokket videre – prøv å spørre dem – enda de vet det vil komme.

Det som garantert vil skje fremover er:

  • En dramatisk nedgang i salget av nye biler med store konsekvenser for hele bilbransjens struktur. (Les: oppsigelser og konkurs)
  • Vanvittig marginpress for å minimere virkningen av prisøkningen.
  • Kraftig økning i bruktbilpriser, og samtidig sterk økning av bruktbil-lagrene på grunn av mengder av tilbakeleveringer neste år.
  • Bonanza i import av brukte biler der det eneste som er interessant er om de er NEDC-godkjent slik at de betaler avgifter ette gammelt utslipp.

Det som er underlig er at WLTP, som fremdeles ingen egentlig forstår noe av, ble innført 1. september i fjor, med obligatorisk virkning fra 1. september i år.

Allikevel har ikke politikere, bilimportører, bransjeorganisasjoner – for ikke å snakke om pressen – brukt disse ni månedene til å ta tak i dette.

Jeg lover: Dette betyr trøbbel. Og rett rundt hjørnet.

Men en kjapp løsning er selvfølgelig en tur til din nærmeste bilforhandler på denne siden av 1. september. (Eller før 1. juli hvis du skal ha en ladbar hybridbil.)

Powered by Labrador CMS