Porsche : 3D-printer gamle deler - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
3D-printer gamle deler
Har du en sjelden Porsche, men trenger deler til den? Redningen kan være på vei – fra Porsche selv. Bugatti vil 3D-printe til nybil også.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Er det ikke fantastisk hva vi får til? Vi kan printe ultraavanserte medisinske deler som erstatter kroppsdeler både inn- og utvortes, men til bilindustrien har dette foreløpig ikke tatt helt av.

Ikke før nå i hvert fall.

Mercedes har allerede begynt å lage deler gjennom 3D-printing til lastebiler, både i kunststoff og i metall.

Nå følger både Bugatti og Porsche etter. Bugatti har allerede begynt å 3D-printe avanserte bremsekomponenter, og driver for tiden med testing av delene for å se om dette er noe de kan bruke i fullskala-produksjon (i den grad det Bugatti driver med er noe som kan kalles fullskala-produksjon).

Teknologien Bugatti bruker kalles «additiv produksjon», og fungerer ved at tynne, tynne lag med titan legges oppå hverandre til å forme en full del. Bremsekalipperen Bugatti bruker som test-objekt veier bare 2,9 kilo – hele to kilo mindre enn aluminiumskalipperen produsert med tradisjonelle metoder som brukes på Chiron i dag.

Clutch-deler til 959
Hos Porsche har de en litt annen tilnærming til 3D-printede deler. Fordi 3D-printing fortsatt er en relativt tidkrevende prosess (Bugatti-kalipperen tar 45 timer å «printe») er det ikke snakk om å lage deler til serieproduksjon hos Porsche.

Nei, her dreier det seg om å kunne tilby et bredt spekter av originale ettermarkedsdeler til de klassiske bilene – deler det er volummessig lav etterspørsel etter.

Porsches eget eksempel er clutch-deler til den sjeldne 959-modellen (292 produserte eksemplarer) noe som ikke produseres lenger, men med 3D-printing kan plutselig deler produseres på enkeltbasis, uten behov for å måtte lage egne verktøy på nytt.

Verktøyet som brukes – uansett hva slags del som skal lages – er jo det samme: En 3D-printer.

Malene, støpeformene og de andre unike verktøyene er jo bare digitale filer. De koster det jo ingenting å lagre, i motsetning til svære fysiske former.

Også her brukes samme printing-teknologi som hos Bugatti. Lag av stålpulver på under 0,1 mm legges oppå hverandre og smeltes med en laserstråle.

I skrivende stund er det ni forskjellige deler som produseres av Porsche ved hjelp av 3D-printing, men ytterligere 20 komponenter er for tiden under testing.

Dette er bare begynnelsen. Liv i gamle biler med nye deler? Det har aldri vært enklere!

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: