Bose-teknologi i understellet

Med 30 år gammel teknologi fra hi-fi-giganten Bose vil Clearmotion revolusjonere komforten i biler.

Publisert Sist oppdatert

Du har kanskje hørt om Bose – hi-fi-produsenten som leverer anlegg til biler fra en rekke produsenter?

Men visste du at de for 30 år siden også lekte seg med understell og hjuloppheng på biler? Det er faktisk sant. For Bose-grunnlegger Amar Bose var en mann med mange visjoner og gode ideer, og en dag slo det ham at mye av teknologien Bose bruker i sine hi-fi-produkter også kunne brukes i bil.

Aktuatorer erstatter tradisjonelle støtdempere, og gjør at bilen kan trekke til seg hjulene lynraskt. Dersom bilen registrerer motstand eller mangel på motstand mot et av hjulene kan aktuatoren aktivt flytte hjulets posisjon, og dermed «nulle ut» bevegelsen hjulet ville fått ved å treffe et objekt eller hull i veien.

Tanken bak var i praksis å lage en bil som ikke krenger i noen retninger – verken i svinger eller ved hard nedbremsing – og i tillegg var ekstremt komfortabel over dårlige underlag.

Denne teknologien ble elegant demonstrert i en video for noen år siden (saken fortsetter etter videoen):

Den gang ble prosjektet skrinlagt fordi det ble for komplekst, tungt og dyrt – men nå har det plutselig våknet til liv igjen. Et selskap ved navn Clearmotion, startet av en gjeng MIT-studenter under navnet Levant Power, har nemlig skaffet seg rettighetene til Bose-teknologien.

Tilfeldig? Neppe. For før Bose-grunnlegger Amar Bose døde donerte han mye av selskapet Bose til nettopp MIT, universitetet hvor han selv var student og senere professor.

Nå vil Clearmotion sette den gamle Bose-teknologien i full produksjon. Gjennom elektro-hydrauliske kontrollenheter døpt Acitvalve skal Amar Bose’ gamle idé leve videre.

Slik systemet fungerer i dag er det bare «aktivt», ikke «proaktivt». Det vil si at det først reagerer når sensorer om bord i bilen kjenner ujevnheter i underlaget. Men dette burde være fullt mulig å kombinere med proaktive system, à la Mercedes’ Active Body Control som bruker kameraer til å lese veien foran bilen.

Clearmotion ser også for seg å kunne lagre underlagene bilen kjører på i skyen, slik at bilen dermed er bedre forberedt på hva som venter den neste gang den kjører der.

Ifølge et intervju med Clearmotion-sjef Shak Avadhany i Autocar skal Clearmotion allerede være i seriøse samtaler med fem store bilprodusenter om teknologien, uten at de vil avsløre hvilke.

I en demonstrasjonsvideo bruker Clearmotion BMW 5-serier til å demonstrere effekten. Tanken er å begynne salget i 2019, med storskala-produksjon fra 2020.

Powered by Labrador CMS