-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Citroëns nye SUV
Da har vi endelig både sett og kjørt Citroëns nye kompakt-SUV C5 Aircross. Seingen ble omfattende, kjøringen ikke – og konkrete informasjoner? Les videre.
Citroën har åpenbart knesatt et prinsipp: Bare én lansering per marked per år. Derfor fikk vi oppgradert Cactus i fjor, mens Kina fikk C5 Aircross.
Nå har jeg vært i Paris og sett på EuroCrossen, men til tross for at den hadde debut nå, og skal ha virkelig debut på Paris-utstillingen i oktober, får den ikke den VIRKELIGE debuten før tidlig neste år.
Da skal den endelig være på markedet.
Jeg kan allerede nå fortelle at sjelden har jeg fått så mange spørsmål om en bil som man lett kan plassere i gruppen «de andre».
Interessen (og pasjonen) for en ny Citroën er farlig å undervurdere.
Men jeg kan også, allerede nå, fortelle dere at jeg aldri har fått så mange spørsmål som jeg ikke kan svare på.
Og Citroën fulgte opp på en måte jeg faktisk satte pris på, for den illustrerer det jeg så ofte hevder med hensyn til nytten av å reise på prøvekjøring med en bil man ikke kjenner på veier man ikke kjenner under forhold man ikke kjenner.
Her hadde de lagt opp en testrute som besto av cirka to kilometer ride- og sykkelstier med førproduksjonsbiler.
Jeg kan trygt si at den nye, åttetrinns automatkassen skiftet silkemykt. Jeg tror jeg var oppe i 4. gir.
Komforten, og ikke minst retningsstabiliteten, var førsteklasses. Hvis jeg var oppe i 40, var det maks.
Og jeg fikk et godt inntrykk av kvaliteten på innendørsmaterialene de syv minuttene jeg satt der. Dessuten bør jeg vel legge til at jeg faktisk ikke følte meg sliten i det hele tatt da jeg kunne klatre ut av bilen igjen.
Men, du vil ha noe konkret.
Her har vi en bil, midt i smørøyet. Det mest populære segmentet i Europa. C-SUV.
Bilen er karakteristisk på flere måter. Glimrende innvendig plass (akselavstand godt over gjennomsnitt). Stort bagasjerom. Kompakt utvendig og med et utseende som virkelig skiller den ut.
Bare alle de farge-fintene som er brukt, mye grafikk foran og på sidene, aksentuert av en kantfarge (rødt på hvitt er vel det mest effektive?) fargespor på tak-railsene.
Helt genial bruk av dagskjørelys foran – en integrert del av grillen, men den gjør at du får øye på grillen en time tidligere. Og noen fantastiske tre-dimensjonale bremselys bak, som på en måte speiler karosserigrafikken.
Vellykket, for ikke å snakke om min favoritt. Det så ut som Alexandre Malval og han lystige designere hadde lagt noen Viper-type eksosrør under fordørene.
Mekanikken er kjent, plattformen finner du også under for eksempel 3008 / 5008 og Grandland, pluss at du har komfortpakken – seter og smart demping – som ble introdusert på den face-løftede Cactus.
Ingen grunn til at ikke dette skal gå bra. Henger på pris selvfølgelig – men vi får regne med at den kan posisjoneres riktig når den tid kommer.
SÅ til deres interesse for produktet:
Terje E er eier av en C5 Coupé og lurer på det meste. Jeg har altfor liten kjøre-erfaring til å svare deg på komfort-spørsmålet. (Dette svaret går til noenogtredve andre også).
Jepp – lysene er svingbare og det ser ut som LED hele veien rundt.
Nix, Plug-in-versjonen kommer ikke før i 2020. Aner ikke noe om hva de bestemmer seg for med hensyn til batterier, rekkevidde etc. (60 km ble antydet, men det er lenge før WLTP). (dette svaret går også til ganske mange andre.)
8-trinns AISIN-kasse. De lager bra ting.
Pris for – hva spør du om? – modell med massasje i forsetene, Hi-Fi, laminerte sideruter etc? Vet ikke en eneste pris ennå.
Om Grip Control vil fungere både med og uten pigg? Ja – ble det påstått, og den har også nedoverbakke-kontroll for virkelig å forsvare terreng-ambisjons-utseendet.
Aner ikke annet enn at det er et par hundre utvendige fargekombinasjoner, eller no’ – men Volcano Orange var faktisk favoritten etter hvit!
Tore og Martin H. føyer til spørsmål om hengervekt. Jeg fikk ikke engang bekreftet hengerfeste! (Dette var også langt over 20 av dere var opptatt av).
Arve spør om syv seter? Svaret er nei, men ja – tre individuelle bak.
Dag prøver å ta meg på spesifikt forbruk med tomt batteri, men der ble vi enige, før jeg reiste, at vi snakker kanskje ikke om det samme. Men om PHEV kommer med diesel? Nei!
Og ja, Knut: fjæring som Cactus, og med lang akselavstand burde den bli enda bedre. Men vi må vente på en litt mer omfattende prøvekjøring i desember.
Sigurd «som er lei av å vente» lurer på når den egentlig kommer til forhandlerne. Januar! Plass i baksete/Bagasjerom lurer han også på. Jeg tror jeg skal nøye meg med å si: Bedre enn Kuga. Er nok på topp i segmentet.
Og Dag M lurer på om han kan komme frem til hytta «hva blir forbruket når batteriet går tomt og man ikke får ladet?» Aner ikke, sorry.
Trond Kristian får de få spesifikasjonene han har bedt om i tabellen under, og til Rolf V. kan jeg love at ekstrautstyret blir gedigent, jeg tror det overgår det du får på Grandland X.
Og ja, girkassa er skikkelig, ikke EMG, og ja visst er rekkevidde på batterier av interesse men der må jeg altså melde pass foreløpig.
En eller annen Karl Eirik forteller at profilfilmen og HY, Mehari etc, er fin, men hva var spørsmålet? Mens jeg tror Gerhard F har fått svar på alt, unntatt motorstørrelsen: bensin: 1,2 liter 3 syl, og diesel: 2 liter, 4 syl.
Til sist: Ørnulf R. Blir det noen artikkel om C 5 Aircross etter at dere så bilen?
Jess – det skal jeg hilse&si. Kanskje ikke så mye om bilen som om alle de spennende folkene jeg snakket med. I neste utgave av BIL
Citroën C5 Aircross
PRIS: Aner ikke, avgiftsrelaterte speks langt fra klare.
MOTORER: 130 hk. Bensin / 180 hk. diesel.
DRIVLINJE: 8A, forhjulsdrift
DIMENSJONER: L/B/H: 450/184/167 cm. A: 473.
BAGASJEROM: 580/1630 liter.
KONKURRENTER: Lang liste: 3008, Ateca, T-Rock, Qashqai, X1, Kadjar, C-HR, Karoq, Tucson, Sportage, S-Cross, Grandland, Tiguan. Folksomt på denne arenaen.