-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsches elbil er døpt
Hvem hadde trodd dette for fem år siden? Neste år starter Porsche produksjonen av sin første elbil. Nå er navnet offisielt.
Det var mange som fikk hakeslipp da Porsche viste sin Mission-E på Volkswagens Group Night i Frankfurt høsten 2015. Det var ille nok for puristene å svelge Cayenne og Panamera – men elbil?
Nå nærmer det seg produksjonsstart, og som et ledd i laseringen har Porsche nå offentliggjort at navnet på produksjonsutgaven blir Taycan – det skal altså ikke lenger omtales som Mission-E.
Ifølge Porsche refererer betegnelsen til en livlig ung hest – en slik de har e jo hatt i logoen sin 1952. Navnet skal ha sitt lingvistiske opphav i øst – hvor nå det måtte være.
– Vår elektriske sportsbil er sterk og pålitelig, det er en bil som kan dekke lange distanser og gir eieren frihet til å dra hvor han vil, sier Oliver Blume, styreformann i Porsche AG.
To motorer med en samlet effekt på over 600 hestekrefter skal sørge for at null til hundre kan foretas på godt under 3,5 sekunder, og at du passerer 200 km/t i løpet av tolv.
Du skal kunne ta heftige akselerasjoner gang på gang og likevel oppnå en rekkevidde på over 500 kilometer – riktignok ifølge den snart pensjonerte NEDC målemetoden. Det blir interessant å høre hva den mer realistiske WLTP forteller.
Men uansett er jo Porsche pådriver for superhurtige ladere – de antyder 100 ekstra kilometer etter bare fire minutter lading.
Se spionbilder og les flere detaljer
Det er tunge investeringer som ligger bak elbilsatsingen – innen 2022 skal Porsche ha investert over seks milliarder euro, dobbelt så mye som opprinnelig planlagt for perioden.
Av de ekstra tre milliardene skal en halv brukes til å utvikle derivater og varianter av Taycan. Vi fikk jo et spennende hint om hva det kan innebære gjennom Mission E Cross Turismo på vårens Genève-utstilling.
Videre er det satt av en milliard euro til elektrifisering og hybridisering av eksisterende modellserier. Så skal det brukes store summer i utvidelse av eksisterende anlegg og ny teknologi – inkludert ladestruktur og smart mobilitet.
Taycan skal bygges ved Porsches hovedkvarter i Zuffenhausen, Stuttgart, hvor det blir 1200 nye arbeidsplasser.