Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq
Skoda Sunroq

Studentbil fra Skoda

For femte gang har studenter i Skodas hjemby laget sin egen konseptbil. Navnet ble til etter en konkurranse blant entusiaster. Møt Sunroq.

Publisert Sist oppdatert

De siste fem årene har studenter ved Skodas egen skole i hjembyen Mlada Boleslav fått utforme sin egen bil under arbeidstittelen Azubi Car. Vi har fått noen fargerike løsninger tidligere også, men årets Sunroq tar nok kaka.

Hvert år får studentene i oppgave å skape sin egen bil basert på en av Skodas produksjonsmodeller. Dette året var turen kommet til Karoq, og ungdommene bestemte seg for å gjøre den om til en cabriolet.

23 studenter har samarbeidet med Skoda-ansatte om prosjektet i åtte måneder, og resultatet er en toppløs, sommerlig utgave av Karoq. Knallrødt eksteriør og hvitt og rødt interiør gjør at Sunroq synes i landskapet.

Studentene inntok roller som ingeniører, interiør- og eksteriør-designere, mekanikere og sågar markedsførere. De hadde hele tiden profesjonelle fra Skoda å rødføre seg med.

– I startfasen satte vi oss ned med proffene for å få råd om hvordan vi skulle gå frem. Det var ingen enkel oppgave, men vi hadde mange konstruktive samtaler. Vi lærte mye om argumentasjonsteknikk i løpet av prosessen, sier en representant for studentene.

Målgruppen for bilen er unge voksne som trenger plass nok til å få med seg et surfebrett, samtidig som de ønsker vind i håret og sol i ansiktet.

Og denne kombinasjonen er også årsaken til at studentene valgte «Sunroq» av alle navneforslagene de mottok via Facebook.

(artikkelen fortsetter)

Sunroq har samme lengde, bredde og akselavstand som en Karoq, og under panseret sitter en 1,5-liters TSI-motor.

Men bortsett fra dette er det meste nytt. Etter at taket var kappet måtte studentene lage nye dører og re-designe A- og B-stolpene. Bakparten måtte bygges helt om med nytt deksel og bagasjeromslokk med innebygget spoiler.

Hver minste detalj på bilen er gjennomtenkt og omhyggelig diskutert, med spesialiteter som bakbelyste dørhåndtak og spesialdesignede lykter.

Og om man skulle være i tvil om hva man kjører etter at mørket har senket seg, så er det bare å ta en titt på asfalten, foran eller bak bilen, der Skoda-logoen projiseres fra støtfangerne.

Og vil du ha noen tekniske data til slutt, så tar vi med null til hundre på 8,6 og toppfart på 195.

Powered by Labrador CMS