-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris
Hybrid vinner
Det er med Toyota Yaris som med VW Golf: bare må ha bilen. Forskjellen ligger i at Yaris har enda tyngre appell i sin bilklasse enn Golf i sin. Mens hver femte kompaktbilkunde ender opp med Golf, velger hver fjerde småbilkjøper Yaris.
I 17 av de snart 19 årene Yaris har vært i salg, endte den opp som klassevinner, og siden lanseringen av tredje generasjon – hybrid-Yarisen i 2011 – har klasseandelen vekslet mellom 19,3 og 25,1 prosent. Her er det bare å gratulere.
Drar på årene
Men testteamet er ikke like godt fornøyd med Yaris. Bilen bærer preg av alderen, og den siste, lille oppgraderingen er kun av kosmetisk karakter.
Siden nesten alle Yaris som selges i Norge leveres med bensin/elektrisk hybridteknologi, var testbilen naturligvis hybrid.
Det er særlig hybridsystemets fordeler og ulemper teamet reagerer på. Den opplagte fordelen ligger i det – på papiret - lave forbruket som viste seg ikke å være så lavt når det kom til etterfylling av bensintanken.
0,35 liter/mil på papiret ble til 0,53 liter/mil i det virkelige liv, altså 51 prosent over oppgitt forbruk, og samtidig mer enn jeg forbrukte med den motorkraftigere, betydelig tyngre, men mer moderne Toyota Auris under en tur Vesteråsen og Lofoten rundt.
Det mest betenkelige med det høye overforbruket er å finne i sammensetningen av engangsavgiften, hvor Yaris hybrid i større grad enn konkurrentene i testen er skreddersydd til det norske avgiftssystemet. Det gir konkurransefordeler.
Samtidig er det viktig å være ærlig på at forbruket til Yaris – til tross for overforbruket – befinner seg 10 til 25 prosent under de andre i testen.
Automatisk
Automatgir, i Toyotas hybride teknologi som trinnløs CVT-kasse, er den andre og viktige fordelen med hybridsystemet. Men svak bensinmotor (75 hk) gjør at den må jobbe mye og på høyt turtall uten at det egentlig produseres så mye annet enn støy inne i bilen. 11,8 sekunder til 100 km/t gjør ikke Yaris til førstevalget ved forbikjøringer.
Yaris er den korteste av de fire testbilene (3,95 meter), men samtidig høyest (1,51 meter) og med best bakseteplass. Ikke i noen av de andre testbilene satt jeg med min 1,81 meter lange kropp bedre enn i Yaris-baksetet. Der satt jeg høyt, men hadde like fullt god plass til både bein og hode.
Sittestillingen foran er også høy, men ok. Dessuten har førerstolen testens beste armlene. Nesten som i en kapteinstol. Men heller ikke i Yaris kan det lengde-/høydejusterbare rattet trekkes langt nok bakover.
Dessverre forsvant det store og Yaris-karakteristiske speedometeret ved siste modellrevisjon. Men multimedieanlegget, uten egen volumknott for lyden og elendig oppløsning på skjermen, er fortsatt der.
Yaris kan ikke trekke tilhenger.
Konklusjon: Vi venter i spenning på oppfølgeren.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Nissan Micra
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testdata og poeng