-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tesla mot Panda
Hva skjer når en Tesla Model X skal kappkjøre mot en Fiat Panda 45? Det kan du følge med på her!
Det er som tatt ut av en fabel: En Tesla med mange hundre hestekrefter mot en Fiat Panda med skarve 45.
Hvem kommer først frem?
Det skal i hvert fall Svend Dahle og Kristoffer Skaven finne ut av.
- Dette er et produkt av et veddemål i vinter, etter at Kristoffer kjøpte seg Tesla, sier Dahle.
- En sen kveldstime på en lørdag – på hytta di, supplerer Skaven med et smil.
Målet for veddemålet er Skavens feriested i Kroatia, noen mil nordvest for Dubrovnik.
Anti-bruk-og-kast
Mens Dahle er daglig leder for bilforhandleren Autovia (Alfa Romeo, Fiat, Abarth og Jeep) og bilentusiast så det holder (det er ikke mange ukene siden han kom hjem fra en flere tusen kilometer lang kosetur gjennom Alpene og omland), er Skaven relativt nyfrelst.
- Jeg fantes ikke bilinteressert før jeg kjøpte meg Tesla i vinter. Jeg er glad i duppeditter, da.
Teslaen er en Model X 90D, som i skrivende stund befinner seg ved Tusenfryd et sted (se nederst i artikkelen hvordan du kan følge ferden!).
Om selve turen og valget av en Fiat Panda forklarer Dahle følgende:
- Elbiler som skal kjøre langt er jo dumt, og vi må jo ta vare på det gamle – ikke drive med bruk-og-kast.
Ambassadør-besøk
Blant de fremmøtte i lokalene til Autovia dukket Hrvoje Marušić opp – Kroatias ambassadør til Norge.
Han hadde plukket opp nyheten om løpet på Facebook, og kunne ikke la være å stille opp på en fredag ettermiddag.
- Jeg vil gjerne forære dere en gave som vinneren vil få når dere kommer frem, sa Marušić, og overleverte et slips i premie.
Slipset har nemlig sin opprinnelse i Kroatia. Ordet «kravat» kommer fra «kroat», og dukket opp på 1600-tallet.
Ambassadøren innrømte at han selv ikke likte å gå med slips, men at han må på grunn av jobben, men det er noe veldig kroatisk i det minste.
I tillegg til å være særdeles entusiastisk over hele påfunnet, kunne ambassadøren avsløre at han holdt en knapp på Pandaen som vinner.
- Vinneren må ha det på seg hele veien hjem igjen, meldte Skaven kjapt etter overrekkelsen.
Hvilefri?
- Hvor lang tid regner dere ned?
- Ankomst om 29 timer, smiler Dahle.
Det fordrer riktignok at det kjøres konstant.
- Hva er toppfarten på denne bilen? spør Skaven.
- Per fabrikken er den vel 115, sier Dahle.
- Teslaen er begrenset til 250 – men jeg kommer til å holde 150. Over 170 så «renner» strømmen ut av den, sier Skaven med stor selvtillit.
- Men skulle Svend klare å kjøre uten å hvile, vinner han.
Turen har sitt eget Facebook-arrangement, det kan du følge her.
Oppdatert:
Pandaen vant! Med minimal hvile tok Dahle seg til Kroatia før Teslaen. På det meste var det over 4000 stykker som fulgte turen live via kart-tjeneste Glympse, og Pandaen kom seg gjennom løypa med en snittfart på 92,9 kilometer i timen. Teslaen måtte nøye seg med 74,6 km/t, og ankom destinasjonen snaut fire timer senere.