-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Grandland X
Fransk Opel
Som Opels franske tvillingbror bygges Peugeot 3008 og Grandland X over samme tekniske lest.
Opel Grandland X er først og fremst en ujålete, tradisjonell hverdagsbil som ikke flytter en eneste grense. Men den er samtidig svært viktig for Opel, som har kommet seg rimelig til en familiestor SUV fordi alt du ikke kan se på bilen har den felles med tvillingbroren Peugeot 3008.
PSA-arkitektur
Her er PSA-arkitektur med kun forhjulsdrift, den tresylindrede,1,2-liter/130 hk/230 Nm sterke bensinmotoren kommer fra Peugeot, og automatgirkassen har Peugeot utviklet sammen med Aisin.
Så når jeg lurer på hvorfor Grandland X koster mer enn moderbilen, er det selvfølgelig fordi Opel mener utstyrspakkene inneholder mer som eksempelvis varmetråder i frontruta, varme i baksetet og oppvarmet ratt, alt kjekt å ha på sure vinterdager.
Grandland X leveres med samme multimedieteknologien som 3008, men Opel har holdt seg borte fra de fleste av Peugeots skjermbaserte løsninger ved eksempelvis å beholde tradisjonell betjening av varmeapparatet. Instrumentene består også av mekaniske visere.
Nydelige seter
Naturligvis har Grandland X de samme gode forsetene som 3008, eller er det egentlig motsatt – at setene kommer fra Opel? Uansett, det er godt å sitte bak rattet i Grandland X.
Som i 3008, kan bagasjeromsgulvet reguleres i to nivåer med flat lasteflate som resultat. Kjekt, det. På Opelen åpnes bagasjeromsluka ved en fotbevegelse under støtfangeren, og teknikken fungerer bedre enn på de fleste andre biler vi har testet med tilsvarende løsning. Peukan leverer det samme til 3008.
Derimot kan jeg styre min begeistring for de tresylindrede motoren. Ikke det at 130 hk og 230 Nm ikke holder, men hvorfor må den rakle så fælt? Det gjelder like mye i Grandland som i 3008. Noen vil kanskje hevde at snerret ved gasspådrag skal gi bilene litt mer sportslig preg, men siden de to ikke akkurat vekker noe sportsinstinkt, blir lyden bare forstyrrende. Fords tresylindrede har eksempelvis en langt mer kultivert gange.
Grandland X-kundene kan kun velge mellom én bensinmotor og én dieselmotor. Til gjengjeld prises de likt på samme utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng