-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 3008
- Innledning
Forvandlingen
Opprinnelig var 3008 en flerbruksbil som Peugeot høsten 2016 omskapte fra MPV til SUV, for å være aktuell i den sterkt voksende bilklassen.
Der Opel Grandland er den konservative av tvillingene, får du i 3008 følelsen av både å se på og å sette deg inn i framtida. Opel velger tradisjonelt mens Peugeot gjør spennende valg, som eksempelvis å plassere instrumentene over rattet.
Lite ratt
Løsningen eliminerer behovet for headupdisplay, og åpner samtidig for lav rattplassering. Å krympe rattet til 35 x 32 cm gir i tillegg et snev av sportsbilfølelse, litt Formel 1, sa enkelte i testteamet, mens andre igjen fikk akebrettfølelse av det lille rattet og likte løsningen dårlig. Etter å ha kjørt bilen mer enn 1000 kilometer, mener jeg rattstørrelsen mer er en vanesak.
Det skjermbaserte instrumentpanelet (á la Audi, VW og nå også Skoda) med fem visningsvalg av informasjonen inkludert nattmodus slik jeg husker det fra Saab, gjør 3008 til en framoverlent bil. Til bildet hører også den spesielt utformede girspaken som styret automatgirkassa.
Her åpnes også for manuell veksling med girvelgere på rattet, men det skal mye til å velge manuelt modus når bilen i nær sagt alle situasjoner fungerer best i automatdrive.
Mye på skjerm
Derimot kan jeg styre meg for alle de skjermbaserte funksjonene midt på dashbordet. Selv varmereguleringen skjer via berøringsskjermen, og jeg mener å betjene en slik skjerm – dessverre begynner de å bli ganske vanlige i nye biler – tar like mye oppmerksomhet vekk fra selve kjøringen som å bruke håndholdt mobiltelefon.
Heldigvis finnes det noen snarveier via pianoknappliknende brytere under skjermen. Og heldigvis kan varmesetene slås på og av via egen knapp. 3008 har dessverre ikke varme i rattet etter oppvarmet baksete.
Av de fire testbilene er 3008 en av de beste å sitte i, ikke minst på grunn av regulerbar lengde på sitteputen på begge forstolene. Selv uten mulighet til å lengderegulere baksetet, er det grei plass til to voksne bak. Pluss for at 3008 har dører som skjermer dørterskelen for søle, men minus for at bilen ikke har USB-strømuttak bak.
Så langt trekker Peugeot 3008 kun på forhjulene, men når den i 2019 også kommer i hybrid innpakning blir det med elektrisk drift på bakakselen i tillegg til den mekaniske forhjulsdriften. 3008 leveres to bensinmotoralternativer (130/165 hk) og fire dieselmotorer (100/120/150/180 hk).
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Grandland X
- Peugeot 3008
- Skoda Karoq
- Subaru XV
- Vårt valg
- Testdata og poeng