Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Opel Crossland X
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Opel Crossland X

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Crossland X. Smak litt på det navnet. Hva skal den X-en indikere, mon tro? Det er lett å la seg lure til å tenke firehjulsdrift, men det må vi se langt etter. I Opel-språk betyr det nok bare «crossover».

Crossland X er søstermodellen til Citroën C3 Aircross. De er bygget på samme plattform, men ved første øyekast er det ikke lett å se – ikke ved andre og tredje øyekast heller, forsåvidt.

For om dette er det vi kan forvente av plattformdeling fra PSA-gruppen fremover, er det helt greit. C3 Aircross og Crossland X er så forskjellige at man knapt skulle tro de kom fra samme lest.

Det synes naturligvis på utseendet, men også så fort du setter deg inn bak rattet. Setene er i god Opel-ånd komfortable. De er vesentlig hardere i stoppen enn Citroën-stolene, men den uttrekkbare lårstøtten er en fin detalj.

Det ultra-konservative dashbordet gjør ikke at det kribler i magen, men god materialkvalitet og et godt (og oppvarmet) ratt gjør hverdagen litt lysere likevel. Instrumenteringen er riktignok den minste og dårligst lesbare av de tre bilene, men head-up displayet hjelper litt på akkurat det.

PSA-multimedia
Dessverre har Opel måttet ta til takke med multimedieløsningen fra PSA i Crossland X. Akkurat som for C3 Aircross, betyr det til dels treg respons og tungvinte grensesnitt og menyvalg. Heldigvis har Opelen har et dedikert panel for styring av klimaanlegget. Det setter testpanelet stor pris på.

Akkurat som både Hyundai og Citroën, kan Crossland X skilte med mobiltelefonspeiling gjennom Apple CarPlay og Android Auto.

De dedikerte knappene foran girvelgeren for deaktivering av start/stopp, ESP, parkeringssensorer og diverse annet, er også fordel Opel, men det gjør at enkelte av menyene på hovedskjermen ser veldig tomme ut.

Noen flere merkverdigheter i Opel-konverteringen fra det som er en PSA-utviklet bil finner man også, som for eksempel at vindusviskerne må «restartes» hver gang bilen starter, selv om spaken står i auto-posisjon.

Ute på veien oppleves Opelen som litt fastere enn C3-en. Det betyr ikke at den er stiv, bare litt mer direkte i både styring og fjæring. Det gjør også at Opelen føles mer stabil på ruskete vinterveier enn Citroënen.

Motor og girkasse i Crossland X er identisk med det i C3 Aircross, og passer godt til bilen. Automatkassa er kanskje ikke den raskeste der ute, men gjør jobben helt greit.

LES VIDERE:

- Innledning

- Citroën C3 Aircross

- Hyundai Kona

- Opel Crossland X

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS