-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye rekorder for Volkswagen
Ikke før er VW ferdig med å slette én rekord før de er i gang med en ny. Og her snakker vi ikke om salgsrekorder, men om gammeldags fart og flærr.
Skjønt gammeldags.
Bilen Volkswagen brukte for å vinne gårsdagens Pike’s Peak er ikke akkurat gammeldags. Vi har fortalt om den tidligere, en ren racer, elektrisk, 680 hk der tyskerne sågar hadde utviklet et nytt ladesystem.
Reglene krevde nemlig at det skulle være mulig å lade bilen igjen på 20 minutter. For å få til det hadde de bygget et generatorsett som ble drevet av motorer som brant en alkohol basert på sukkerrør. CO2-nøytral hele veien.
Men ikke rekord-nøytral akkurat.
– Egentlig kom vi til Pike’s Peak for å forsøke å bedre den gamle elbil-rekorden, sa Romain Dumas, mannen bak rattet.
Den var satt av Rhys Millen i 2016 med en spesialbil på nesten 1600 hk. (Samme år vant forresten Romain Dumas totalt.)
Allerede etter første treningsdag var Volkswagen-troppen ganske sikre på at det skulle gå. De hadde satt en absolutt treningsrekord.
Og jommen gikk det. Elbil-rekorden røyk skikkelig, fra 9.07.222 til 7.57.148!
Men ikke nok med det. Dette er første gang disse 19,99 kilometerne og 156 svingene med en høydeforskjell på 1440 meter er tilbakelagt på under 8 minutter.
Sammenlagt seier, med andre ord. Og dermed forsvant Sebastien Loebs Peugeot-rekord fra 2013. Slått med 16 sekunder!
På tross av at Dumas måtte vente 45 minutter på startsignalet fordi en bil foran hadde hatt et uhell og skadet en tilskuer.
– Ventingen var det verste, sa Dumas som trodde han kunne ha kjørt enda fortere hvis det ikke hadde vært for litt tåke og fuktighet midtveis.
Skikkelig suksess, men nå er Volkswagen allerede i full gang med å prøve seg på suksess i nok en landemerke-konkurranse.
THR Manufacturing er en trimmesjappe i Ventura, California, som for tiden legger siste hånd på en Jetta som skal ut på saltstrekkene på Bonneville.
Her er det ren rekordkjøring det er snakk om. Rett frem så fort som mulig over en flyvende mile. Og så snittet av to kjøringer.
THR er veteraner på Bonneville-forberedelser og her har de fått utlevert en 2019-modell Jetta som skal knuse den gamle BGC/G-rekorden på 335.503 km/t.
De tar utgangspunkt i et standard skall og en EA 888 toliters turbo-motor. Så får bilen de spesielle hjulene og dekkene for Bonneville-overflaten, en spesiell opphengning og diffbrems. Et par fallskjermer der bak skal hjelpe til med oppbremsingen etter turene.
Alt overflødig på innsiden er selvfølgelig fjernet, et skikkelig bur er montert, og bilen vil være utstyrt med grafikk og farger designet av Volkswagens eget designstudio i California.
I tillegg til rå krefter er det først og fremst aerodynamikken man regner med skal hjelpe dem å nå en ny rekord. Luftmotstandskoeffisienten er nede på 0,27.
Grunnen til at de gjør det?
Hinrich Woebcken, VW-sjefen i Nord Amerika, sier at de er i ferd med å lansere et Jetta-utgave av Golf GTI. GLI skal den hete.
– Med dette rekordforsøket vil vi fortelle kundene om Jettas sportslige tendenser, og forhåpentlig piske opp litt entusiasme rundt den kommende performace-Jettaen, forklarer han.