-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jeg skal kjøre Peugeot 508 - noe du lurer på?
Mot slutten av uken kjører jeg nye Peugeot 508. Jeg regner med at du har mye å spørre om, og jeg skal gjøre mitt beste for å skaffe relevante svar.
En klassisk sedan og en tradisjonell stasjonsvogn som ikke gjøres ladbar før tidligst om ett år er Peugeots svar til dem som hungrer etter noe nytt i klassen for mellomstore familiebiler.
Det at Peugeot fornyer 508 sier mye om innholdet i det klassiske bilmarkedet i Europa og dets foreløpige brems på SUV-enes frammarsj. Dessuten stiller Peugeot sterkt i begge klasser og har stor suksess med 5008.
Lademuligheter etterspørres foreløpig knapt sør for Lindesnes, så det tar Peugeot sannsynligvis helt med ro inntil EUs nye og betydelig skjerpede regler for CO2-utslipp tar til å gjelde i 2021. Etter 2021 blir det vanskelig for alle som ønsker å tilby store biler å komme unna uten en eller annen form for elektrifisering.
Peugeot 508 og dens forgjengere, spesielt som stasjonsvogn, er modeller med solide tradisjoner i Norge. Så sent som i 2012 solgte Peugeot nær 2000 eksemplarer av 508.
I fjor skrumpet 508-volumet til beskjedne 107 biler, ned 64 prosent fra året før. Samtidig har volumet for mellomstore familiebiler gått ned med rundt 10 prosentpoeng de siste årene, til 11,4 prosent. I år er det ytterligere ned til 8,7 prosent.
I en litt større sammenheng har SUV-ene forsynt seg grovt av det klassiske familiebilsegmentet de siste fem til seks årene og er i perioden opp hele 11 prosentpoeng til rundt 34 prosent
Ferske tall fra analyseselskapet JATO viser en liten vekst i salget av de mellomstore bilene det siste året, opp fra 6,9 til 7,9 av samlet personbilvolum i EU/EFTA-området. Men i de samme mai-tallene kommer det fram at klassens viktigste modeller, Skoda Octavia og VW Passat, begge har betydelig tilbakegang fra i fjor.
Salgssammensetningen av mellomstore familiebiler i Norge avviker ikke nevneverdig fra det europeiske, og stort sett med de samme modellene i framskutt posisjon med Octavia og Passat som vinnere.
Det er i dette bildet Peugeot kjører fram 508, og løfter samtidig bilen opp mot den ganske så flytende grensen mellom standard og premium. Men alt dette kan jeg svare bedre på etter å ha kjørt bilen. Spørsmål du måtte ha sender du meg på denne linken.